825-pexels-wood-lighting-creativity-paper

GTD aneb jak prorazit prokrastinaci

@365tipu se sice nijak extra GTD (Getting Things Done) nevěnuje, ale čas od času se nějaké tipy z této oblasti objevují. Máme tu sice štítek GTD ale určitě neuškodí další souhrnná stránka. Ale nejprve malý úvod.

Pokud netušíte co GTD znamená, tak je to zkratka (Getting Things Done) vyjadřující filosofii dělání věcí tak, aby se vám je podařilo zdárně a co nejdříve dokončit. Vedle téhle zkratky se vám může ještě hodit TGTD (trying GTD), NGTD (not GTD) a DWGTD (done with GTD). To poslední je situace, kdy vám ani GTD poučky a pomůcky nepomohou.

GTD je byznys samo o sobě, Internet je plný webů na toto téma (možná by se pro rok 2016 vyplatilo založit zcela nový samostatný). Na te-éma GTD si můžete pořídit záplavu knih i e-knih. Některé z nich jsou nesmírně hloupé, ale ty dobré vám mohou pomoci. Zejméne pokud trpíte oní NGTD.

mit-vse-hotovo-3d.pngTIP: Jan Melvil Publishing má v nabídce knihu Mít vše hotovo, překlad originálního Getting Things Done od Davida Allena, člověka, který právě GTD vymyslel.

Základní principy a návyky

Nezačínejte komunikaci „Dobrý den, můžu se na něco zeptat?“. Zkuste to lépe, tak abyste pomohli nejenom sobě, ale také člověku, kterého se ptáte.

Pár zásadních poučení, když vám odejde hlavní pracovní stroj. Aneb život v cloudu je doslova narvané tipy, jak zůstat produktivní i v okamžiku, kdy vám selže vaše hlavní pracovní pomůcka.

Vypínat zbytečná upozornění se vyplatí. V mobilu, tabletu, počítači, Facebooku ….  je část cesty k podstatnému principu GTD. Nenechat se vyrušovat, rozptylovat a odtrhávat od práce. Pro Windows 10 se něco takového taky sakra vyplatí.

Práce s e-mailem, články a e-komunikace vůbec

Co dělat, když v práci dostanu e-mail, se kterým si nevím rady? možná zní jako absurdní otázka, ale absurdní to rozhodně není.

Co je to Inbox Zero? Mýtus nebo realita? Pomocník nebo zabiják? Vysvětlení jednoho z užitečných nástrojů GTD.

Pracovní či obchodní komunikace do mailu na Facebooku nepatří. A na sociální sítě v zásadě vůbec ne. Je to delší povídání, které by se dalo shrnout do „komunikujte s lidmi způsobem, který oni sami preferují“.

Na nedůležité věci si pořiďte oddělenou mailovou adresu vůbec není zbytečný tip. Právě umět si třídit „došlou poštu“ podle důležitosti je hodně podstatné. A třeba na sociální sítě je dobré mít e-mail zcela oddělený.

Jak dostanu do Gmailu poštu z dalších poštovních účtů? Tohle vám pomůže „konsolidovat maily“ z více účtů do jednoho. Něco v zásadě běžné v tabletu či mobilu, méně v počítači.

K čemu vám může být RSS a Feedly aneb jak mít stále co číst a Co používat pro odkládání věcí (článků) na pozdější přečtení? vás přivede na další dost zásadní postupy (a pomůcky).

Podnikáte? Ujistěte se, že na vás jsou dostupné kontakty a pomůžete sobě i těm, kdo vás možná právě chtějí kontaktovat.

825-pexels-wood-feet-summer-dress.jpg

Proč nepoužívat poštu na Facebooku (mimo okruh vlastních přátel) vám možná vysvětli, proč jste nikdy nedostali odpověď, když jste někomu poslali něco v „poště“ na Facebooku.

Jak správně na texty na Internetu, aby byly lépe čitelné a pochopitelné? Tohle vám poradí ve dvou věcech, jak napsat srozumitelný, čitelný text. A jak ho správně předložit čtenáři na webu, tedy i trochu v oné „webové“ typografii. Pokračování to má v Jak psát správně e-maily (korespondenci e-mailem) a komunikaci přes sociální sítě

Zapomeňte na podpisy v mailech, skoro nikdo je nečte aneb pravidlo KISS je velmi praktické. Nejenom tady.

Užitečné pomůcky a postupy

Jaké software používat pro psaní poznámek? Evernote? OneNote? Google Keep? Hodně podstatné pro značnou část vašeho GTD. Kam a jak si psát poznámky. Já osobně (vydavatel @365tipu) se držím Pište si poznámky na papír, víc si toho zapamatujete a k Evernote ještě raději následující: Mohu se spolehnout, že se věci z cloudu neztratí? Nechybí vám v Evernote poznámky? Jak zálohovat Evernote?

Výbornou věc najdete v Jak na myšlenkové mapy? Mindmapping pro každého. Jestli stále mind-mapping nepoužíváte, děláte chybu.

Dropbox, nebo jakékoliv jiné cloudové, souborové úložiště. Hodně to umí pomoci, stejně jako jiná cloudová úložiště, přehled najdete ve Velký přehled cloudových úložišť

Pro GTD se vám může hodit množství užitečných aplikací pro váš počítač i mobilní zařízení – těch tipů je tu vícero, takže račte pokračovat podle toho, co používáte : iPad/iPhone, Android, MAC OS, Windows a Windows 10.

Zvlášť zduraznit se vyplatí správce hesel. Software, bez kterého byste neměli vycházet na Internet. Souvisí to samozřejmě hlavně s bezpečným užíváním Internetu, což je věc, na kterou tu máme také jednu hodně obsažnou přehledovou stránku.

Software, které vám pomůže v GTD

Nepostradatelná rozšíření pro Chrome mohou pomoci v řadě věcí. Produktivitě, bezpečnost, zpřístupnit užitečné služby. A když už jsme u Chrome, tak Užitečné tipy na ovládání Chrome, včetně klávesových zkratek

V čem řešit projektový management, ideálně navíc ještě týmový? Užitečný tip. Takový ten se spoustu zajímavých odkazů co vám zaručí, že budete celý den moci prokrastinovat.

Jak si zjednodušit psaní? Programy pro makra a zkratky na klávesnici aneb text expandéry možná neznáte, ale až je poznáte, tak už bez nich nebudete moci existovat.

Jaké aplikace používat pro práci na dálku? s kupičkou tipů na extrémně užitečné online služby.

Jaké kalendářové aplikace si můžete pořídit? Připomene klasicko velkou kalendářovou trojku a něco přes desítku dalších možností.

Hardware, které vám pomůže v GTD

Jeden výrazně velký displej nebo dva široké displeje (monitory)? a Pořiďte si druhý monitor a už nikdy nebudete chtít pracovat na jednom vám ukáže, jak hodně mohou dva displeje pomoci ve zvýšení akceschopnosti. A jak dokáží zjednodušit život.

Mám si pořídit tablet jenom s WiFi nebo s mobilním internetovým připojením? najdete užitečné informace pro správné rozhodnutí před koupí tabletu.

825-pexels-auu-pexels-photo.jpg

Plánování času, kalendáře a tak vůbec

Jak připojit do Windows 10 kalendáře z Google, iCloudu, Outlooku či odjinud? Sice jde o tip týkající se Windows 10, ale hodit se bude i obecně.

Co je to ta prokrastinace? A proč mění svět okolo nás i v nás? A proč to může být váš přítel i v plánování věcí a GTD?

Jak se zbavit příliš dlouhého seznamu úkolů? Prokrastinací určitě ne se dostanete k tomu, že je to celé hlavně o tom se umět přesvědčit, že něco máte udělat.

Jak řeším nové projekty, vlastní i pro klienty. Krok za krokem

Všechno?

Ano, zatím ano. Tato přehledné stránka vznikla v prosinci 2015, když už „GTD“ článků (tedy těch co se dají takto zařadit) bylo víc než pár. A jak se budou objevovat další, bude i tato stránka růst.

Další podobné přehledy, pokud hledáte něco z jiné oblasti