TIP#727: Proč je nutné hlídat, jak velké obrázky dáváte na web či do e-mailů?

Nepochybně jste se  s tím setkali. Otevřete nějakou webovou stránku a natahuje se strašně dlouho. Dost často to dokonce uvidíte, obrázky se natahují postupně. Něco co dnes prakticky neznáme a co bylo před těmi dvaceti lety, kdy Internet v ČR začínal, zcela normální. Postupné natahování obrázku, něco neuvěřitelného. Problém toho webu, někdo nemyslel a místo přijatelné velikosti obrázku tam nahrál něco co má pár megabajtů.

Potkat to můžete i v e-mailech, někdo do nich přibalí pár megabajtů či pár desítek megabajtů velkou přílohu. Pokud takový e-mail vůbec dojde na místo určení, tak vám výrazně zatíží připojení k Internetu. A stejně jako ten předchozí případ s webem, může vás velmi rychle připravit o mobilní Internet. Ten kde čeští operátoři stále nepochopili, že 150 MB či 250 MB FUP je výsměch. Protože o tohle vás připraví pár desítek otevřených webových stránek.

Na #PRTIPY o tomhle už řeč byla v souvislost s přílohami u infografik, kde agentura velmi často nepochopí, že novinářům opravdu nepomůže, když jim pošlete 15 MB velký soubor s infografikou o šířce 4000 bodů. Totožná situace je, když posílají tiskové zprávy a do Wordu vloží nějakou tu pár megabajtů velkou bitmapu, ideálně zbytečný ilustrační obrázek nebo dokonce firemní logo.

Všechno tohle má jednu společnou věc, vždy je nutné si hlídat jak velké obrázky, soubory či přílohy umisťujete na web, nabízíte ke stažení či přidáváte do e-mailů.

Jaké velikosti obrázků online jsou vhodné?

Začněme obrázky které používáte na webu či blogu. Protože tam zpravidla (něco jako) WordPress ochotně nechá vložit prakticky cokoliv tam nahrajete a obrázek nezmenší tak, aby velikost (v kilobajtech) odpovídali zmenšenému rozměru (v bodech).

Normální velikost obrázků na webových stránkách je v kilobajtech až desítkách kilpbajtů, výjimečně v jednotkách stovek. Pokud tvoříte na webu něco jako fotogalerii, tak se vše vždy řeší používáním zmenšených (rozměrově i velikostí) náhledů a teprve po rozkliknutí si návštěvník může zobrazovat jednotlivé obrázky ve větším rozměru.

Protože se bavíme o webu a největší displeje mívají do 2000 bodů, tak je navíc vcelku jasné, že nepotřebujete na web nahrávat nic víc než nějakých těch maximálně 2048 bodů šířky (což je mimochodem maximální šířka fotografie na Facebooku).  A asi je vhodné připomenout, že protože jsme na webu, tak DPI nic neznamená, podstatná je jen šířka a výška v bodech.

Na webu je důležitá i celková velikost stránky, takže to není jenom o obrázcích -. tvůrci i provozovatelé webů by si měli pečlivě hlídat, jestli jejich web nepřekračuje únosnou velikost. Vedle obrázků tam navíc hraje roli i samotná stránka a všechny další prvky v ní použité.

Jaké velikosti obrázku (a příloh) do e-mailu jsou vhodné?

Popravdě a čistě prakticky, je to podobné jako s obrázky na webu. Přílohy v e-mailech snesou nějaké ty stovky kilobajtů velikosti. Pokud přikládáte příloh hodně, tak musíte samozřejmě začít v duchu sčítat, aby celkově e-mail nebyl příliš velký – ale také aby počet příloh nezačal znamenat, že se v nich už stejně nikdo nedokáže orientovat. Netýká se to jenom obrázků, do e-mailu prostě nějaký ten dokument ve Wordu či PDF co má 20 MB nemůžete přiložit.

S dnešními běžnými e-maily v HTML (či nedej bože těmi co tvoří Outlook ve Wordu) je to ještě komplikovanější v tom, že nemusí zdaleka jít jen o obrázky v příloze, ale i obrázky přímo vkládané do textu e-mailu. Také tam si musíte hlídat jak velké obrázky tam vkládáte a zda copy/paste náhodou nevložilo obrovskou bitmapu ze schránky.

Jak zmenším obrázky pro web či e-maily?

Z výše uvedeného je zjevné, že si musíte obrázky pro web a e-mail připravit předem. V některém z programů pro práci s obrázky si příliš velké obrázky zmenšit na potřebné rozměry (určující bude zpravidla šířka). Na tohle se vám budou hodit následující tipy:

Je dobré si „sám pro sebe“ stanovit nějaká pravidla i tam, kde je neurčuje přímo web, pro který fotky a obrázky vytváříte. Nic nepokazíte, pokud budete používat obrázky maximálně do 1600 bodů, ale e-mail určitě snese i menší. A pokud potřebujete někam poslat či dostat obrázky větší, tak rozhodně ne jako příloha e-mailu ani jako přímá součást zobrazované webové stránky.