825-330-pexels-ipod-music-player-hardware-apple-photo-164827

TIP#696: Co je to UX? A co je UI a GUI?

Už jste se určitě s těmito dvěma zkratkami setkali. Navíc si jsem dost jist, že jste je potkali někde, kde je lidé zaměňují, případně si myslí, že jde o totéž. Což není a je dost podstatné, aby byly používány správně.

UX je User eXperience, tedy to jaký pocit nějaký uživatel (čehokoliv, klidně to může být rychlovarná konvice) má, když něco používá. To slovo experience se většinou překládá jako zážítek, takže v češtině je UX tzv. uživatelský zážitek. U čehož se přiznám, že tuhle variantu trochu nesnáším. Jakž takž jsem schopen přijmout uživatelskou zkušenost, ale i tady je to prostě divné. Každopádně, UX je o emocích, což je velmi dobré vědět. Slabozraký bude mít zcela rozhodně jiné „UX“ z používání mobilního telefonu, než člověk bez problémů se zrakem. Ale nemusíme brát až tak extrémní příklad.

V rámci UX jde tedy hlavně o to, aby se uživateli něčeho (opravdu čehokoliv) toto něco dobře používalo. Aby to dělal rád, aby se k tomu rád vracel, aby z toho měl příjemný pocit. Aby byl spokojený. K tomuhle všemu potom vlastně hlavně slouží ona druhá věc, tedy UI.

UI je User Interface, tedy uživatelské rozhraní. To co uživatel používá aby něco ovládal. Může to být prostý ON/OFF vypínač, kde jeho špatným umístěním či mizernou indikací stavu (zapnuto/vypnuto) vyvoláte mizerné UX. Může to být ale něco daleko komplexnějšího, třeba mobilní telefon, televize, herní konzole, nebo prostě webová stránka či počítačová aplikace. S jednou z variantu GUI, tedy Graphicsl User Interface, se kterým se setkáváme u všech těch počítačů, mobilů i tabletu – grafické uživatelské rozhraní.

Windows-10-tablet-dlazdice-ovladani
Windows prošly mnoha proměnami GUI. Ta poslední je cesta plná zmatku, kdy původní „Metro“ nakonec muselo doznat radikálních změn. A jak se ukázalo, uživatelské návyky a potřeby je občas důležité respektovat. Proto se skoro vrátilo původní Start menu. Proč? Protože UX a použitelnost jako taková.

Na vzniklých emocích (UX) se pak podílí to jak dobře je udělané UI (rozhraní), ale také řada dalších faktorů. Jako třeba rychlost počítače, rychlost Internetu, podmínky ve kterých je daná věc používaná, stáří a zkušenosti uživatele, zda má nějaká omezení. Ale také třeba to (a popravdě hodně) zda ten kdo dal dohromady UI respektoval zaběhnuté postupy a zvyky. Či jak dobře dokázal předvídat, jakým způsobem se bude uživatelova snaha ubírat.

Což mimochodem znamená, že jak UX, tak UI, je spojení mnoha oborů – od umění až ke vědě. Nakonec UI je především design a jak z řady nepovedených příkladů víme, design má velmi často tendenci jít proti UX.

PS: Jedno z delších a pěkných čtení na toto téma v angličtině najdete v The Difference Between UX and UI Design-A Layman’s Guide