825-330-pexels-photo-91416

TIP#679: Co je linkbaiting a clickbaiting?

„Bait“ je anglicky návnada, to je první důležité vědět u slov, které jsou stvořené ze základu tohoto slova. „Click“ je kliknutí, takže clickbaiting je aktivita, která láká uživatele, aby na něco kliknul (ale už jsme ji probírali v Co je to clickbait, clickbaiting?). Nejčastěji je to prostě titulek článku napsaný tak, aby vyvolal zájem a uživatel na něj kliknul. Velmi často je to spojené s tím, že sice na základě zájmu klikne, ale pak už stejně nedostane to, na co byl nalákán.

Clickbaiting je používán masově na sociálních sítích, bohužel ho používají i jinak seriózní média. Snaží se tak překonat zásadní problémy sociálních sítí – absurdně uměle omezený dosah příspěvků bez placení a stále více stoupající lenost uživatelů co se klikání týče.

S clickbaitingovými titulky se budete setkávat často a v zásadě jich většina je odhalitelná na první pohled. Nejčastější forma je „Nějaký zcela nevinný text, co se stalo potom vás bude šokovat„. Patří sem i titulky obsahující otazníky, vykřičníky, absurdní výzvy k akci. Typické je i provedení „Nebudete věřit tomu, že něco zcela nevinného“ či forma „Tohle prostě musíte vidět„. Clickbaitingové titulky používají i různé druhy podvodu, viry či malware.

Více k tomu ale v původním Co je to clickbait, clickbaiting? Ale teď k tomu novějšímu (clickbaiting je přidán hlavně pro srovnání a oživení).

Linkbaiting

Je podobný mechanismem vyvolání zájmu, jen trochu složitější. Snaží se nějakou formou přesvědčit čtenáře či návštěvníka, aby na právě prohlížený materiál nasdílel odkaz – ať už na sociální sítě, nebo na vlastní web či blog. Může to dělat proto aby došlo k zvýšení čtenosti, ale také čistě proto, že pro SEO hledá zpětné odkazy. Na rozdíl od clickbaitingu tahle činnost není v zásadě negativní, spočívá prostě v tom, že vytváříte obsah, na který chtějí další lidé odkazovat.

Získání odkazu napomáhá to, že

  • máte skvělý obsah
  • věnujete se něčemu velmi aktuálnímu
  • máte obsah co dlouhodobě platí 
  • máte obsah co se opakovaně vrací do popředí zájmu

V zásadě tohle vše je přesně to, proč třeba píšete blog, máte web s nějakým obsahem (jako je třeba @365tipu) nebo jste noviny či časopis.

Na sociálních sítích bychom vedle linkbaitingu ještě mohli používat sharebaiting, protože tam tohle vše vede k dalšímu sdílení.

Takže zatímco clickbaiting je v zásadě negativní součást Internetu, linkbaiting je daleko více nástroj internetového marketingu. Clickbaiting jím může být také, za předpokladu že váš pečlivě použitý copywriting nejde za hranu a chytlavý titulek poté skutečně plní očekávání a není jenom bezcenným lákadlem.