825-330-pexels-photo-3

TIP#666: Překlepové domény? Co to vůbec je a měl bych to řešit? A kdo je doménový spekulant?

Když už se tu postupně věnujeme tomu jak řešit doménu pro internetový projekt (viz předchozí Jak řešit víceslovní názvy domén? Pomlčky nebo ne?) tak je čas věnovat se samostatně i fenoménu překlepových domén. Tedy lépe řečeno překlepových jmen domén. A pokud vám vrtá hlavou co že to je, tak nejjednodušší případ je ten, že místo www.seznam.cz napíšete www.seynam.cz .

Překlep v předchozím případu je dán hlavně případným prohozením y/z na klávesnicích, ale forem překlepů je řada. Ty základní se týkají i výše zmíněného tipu, kdy víceslovní názvy mohou lidé chtít psát s pomlčkami i bez. Ty další se pomohou týkat toho, že nevědí jak se doména píše a pouze slyšeli její jméno.

Tady je možný skvělý příklad z reklamy na mall.cz – ty se totiž v TV a rádiu vyslovují spíše jako „nakupujte namol.cz“ než „nakupujte na mall.cz“.  Kupodivu na www.namol.cz nic není. Chybička. Ale na druhou stranu „nakupujte na mol.cz“ ošetřeno je, http://www.mol.cz patří Mall.cz.

Překlepem může být i www.novynky.cz (ne, na www.novinky.cz vás to nezavede). Asi se už nebudete divit, že někdo vlastní www.i-dnes.cz a také že můžete najít tisíce a tisíce příkladů zahraničních (.com, atd) domén, které v .cz podobě vlastní někdo jiný. Případně v minulosti vlastnil. Jeden takový (ne)hezký příklad je www.snapchat.cz kde se ocitnete na wayfarer.cz (včetně UTM aby to mohli měřit). Parazitování na značce jak prase.

Tenhle mechanismus, tedy že lidé píší špatně základní názvy domén či že si vlastník určité domény nezaregistroval další „jazykové“ varianty je proste  zneužíván (ale i využíván) hodně dlouho. Zejména tedy zneužíván, protože zde vzniká poněkud zvláštní typ „podnikání“ v podobě doménových spekulantů a doménových příživníků.

Věděli jste, že je nutné si ještě před první zmínkou o nějakém projektu ošetřit existenci domény? Nejenom pečlivě vybrat název aby byl volný, ale velmi rychle si potřebné domény zaregistrovat? Pokud tohle neuděláte a někde vyjde jméno služby či produktu najevo, rázem si odpovídající domény zaregistruje někdo jiný.  Děje se to mimochodem nejenom u produktů a služeb, ale také u jmen celebrit, nebo prostě jakýchkoliv známějších lidí.

Novodobé „podnikání“

Doménový příživník pak zpravidla takovouto „překlepovou“ doménu využije pro osazení reklamou nebo přesměrováním na nějakou jinou doménu. Pokud má překlepová doména návštěvnost, tak bude získávat peníze ať už z reklamy, nebo za přivedení návštěvnosti někam jinam.

Doménový spekulant se bude snažit zaregistrovanou doménu zpeněžit, tedy prodat jejímu „správnému“ vlastníkovi. Je zcela běžné, že se občas objeví i nějací ti vyděrači, kteří budou na onu doménu umisťovat nevhodné věci a snažit se tak přimět druhou stranu k zaplacení. Nejparadoxnější na tomhle všem je, že doménový spekulant ve skutečnosti nevlastní nic, má doménu jen pronajatou od registrátora a ten mu ji může kdykoliv odebrat. Podobné tahanice s doménovými spekulanty tak často končí právě tímto řešením.

Je velmi vhodné vědět, že doménoví příživníci a spekulanti velmi často mohou porušovat zákony a jejich nápady s parazitováním či poškozováním jména se mohou velmi nevyplatit.