825-330-pexels-photo-110469

TIP#621: Mají být odkazy na webu podtržené? Co když se mi to nehodí do designu stránky?

Nutno hned na začátek říci, že tohle téma je tak staré jako web samotný. Podtržené odkazy vždy byly zásadním prvkem webdesignu a je nutné zdůraznit, že to má nesmírně praktický důvod. Umožňuje to totiž poznat, že nějaký text je ve skutečnosti klikací. Pokud totiž totiž něco na co lze kliknout v textu nepodtrhnete, tak nikdo nepozná, že se na to dá kliknout. Jedině by to mohl poznat tak, že by myší jezdil nad textem a odkaz hledal.

Klikací odkazy mají navíc i další užitečnou vlastnost, změní barvu, pokud jste již na onom odkazu byli. Snadno tak poznáte, že už tam třeba chodit nemusíte, protože jste si to už četli.

Bohužel pro řadu webdesignerů jsou podtržené odkazy něco, co v designu nechtějí. Často se nechají ovlivnit nesmyslným požadavkem zákazníka, ale často jde o webdesignera, který by se webdesignu spíš věnovat neměl. Argument falešné estetiky zde zcela likviduje použitelnost. Následně se pak vlastníci webů diví, že jim lidé na odkazy neklikají.

Podtržené odkazy jsou dnes ještě důležitější s ohledem na mobilní Internet, tam totiž žádné „ježdění kurzorem“ nad textem neexistuje a odkaz (link) nelze poznat jinak, než že je vizuálně odlišný. Ale nikoliv tím, že si ho vizuálně odlišíte jinak, než jak to je myšleno. Nejčastěji používaná „náhrada“ podtržení totiž spočívá v jiné barevnosti odkazu. Tvůrcům ale nedochází, že z hlediska přístupnosti je tohle zásadní problém – ignorují uživatele barvoslepé či sníženým viděním. Podtržené odkazy jsou podstatně lépe vidět i tam, kde je text zobrazen na špatném displeji či za špatných světelných podmínek.

Odstranit podtržení je samozřejmě možné tam, kde je z funkčnosti jasné, že ona věc je klikací – typicky v různých vodorovných či svislých menu, navigačních pruzích či rozbalovacích menu. Stejně tak se podtržení nepoužívá u knoflíků a jiných jasných „klikacích“ prvků.

2016-10-04 07_20_24-Start.png
V druhém odstavci klikací odkaz nepoznáte. Až tak prosté to je.  Mohli byste ho nějak obarvit, ale to pak může být bráno jenom jako zvýraznění, ne to, že se na „to“ dá kliknout.

Závěr? Jednoduše řečeno, odkazy na webu mají být podtržené. V případech kdy je klikatelnost prvku jasně dána jeho charakterem, tak tomu být nemusí, ale pokud jde o odkazy umístěné v textu, je to zásadní a nutné.

TIP: Zdejší Pomocník Webdesignera obsahuje odkazy na tipy, které se týkají webdesignu, tvorby webů i provozování webů. Určitě tam najdete i řadu dalších zajímavých témat.