TIP#603: Máme e-maily na webu dělat neklikací a nekopírovací?

Asi jste to již potkali, v kontaktech na webu je e-mailová adresa jako obrázek a nejde na ni kliknout, nejde ji ani kopírovat, abyste ji dostali do poštovního klienta a mohli poslat e-mail. Případně je tam nějaká jiná „ochrana proti spamu“, ať už v formě náhrady @ něčím jako (z), nebo nějakým obfuskátorem co má zajistit, že robotický sběrač e-mailů z webů onu adresu nezíská.

Celé je to velmi nepříjemné pro někoho, kdo vám chce psát – e-mail má být použitelný e-mail. Takový na který kliknete a otevře se poštovní klient, který umožní napsat zprávu. Bez komplikací, bez nutností něco kopírovat nebo dokonce přepisovat ručně.

Ani ono kopírování není správné, protože pokud budete potřebovat nějaké firmě poslat e-mail na mobilu, tak nějaké to jednoduché kopírování tam jednoduché vůbec není – zejména pokud je web klasicky neresponzivní či mizerně responzivní a písmena jsou tak mrňavá, že se na ně prstem trefit nedá.

V Podnikáte? Ujistěte se, že na vás jsou dostupné kontakty byla řeč o extrémním případu, kdy firma na sebe vůbec kontakty neuvede. Nebo tam hodí onu zrůdnou věc jménem kontaktní formulář. Celé to pak funguje tak, že když chcete oslovit (například PR agenturu) ohledně výběrového řízení, tak ji prostě nakonec neoslovíte, protože na webu žádný kontakt neuvádí.

Je to podobné s otázkou, zda Je potřeba v inzerátech uvádět kontakt? Telefon, web, e-mail? Facebook?, kde se také dějí stejně nepochopitelné věci. Firmy zapomínají uvést kontakt a argumentují tím, „že si je přece zákazník najde“. Nenajde.

Ale vždyť oni nám tam budou posílat spam

To si pište, budou. A je  jedno, jestli ten e-mail na webové stránce uvedete, neuvedete nebo nějak zkomplikujete. Dříve nebo později se váš kontaktní e-mail objeví někde, kde vůbec nechcete aby byl (viz Hlídejte si, kde všude jsou vaše kontaktní informace. Firemní i osobní) a do „databází“ spammerů se dostane. Pokud vám spam dělá potíže, pořiďte si takové mailové řešení, které ho spolehlivě detekuje.

Ale nenuťte vaše zákazníky, potenciální i současné, aby trpěli jenom proto, že děláte jednu z nejhorších věci na světě. Schováváte se před kontaktováním, komplikujete něco tak potřebného, jako je napsání e-mailu.

ZÁVĚR: E-mail na vašem webu prostě uveďte nejenom v plné něco@něco.cz podobě, ale rozhodně nezapomeňte používat odpovídající odkaz s mailto: označením. Tak aby na něj bylo možné kdykoliv a kdekoliv kliknout.

PS: Měli byste myslet i na to, že pokud vám někdo bude chtít zavolat, tak mu velmi zjednoduší život uvedení telefonního čísla ve správném formátu. Ale o tom případně v tipu Jak uvádět telefonní čísla na webu či v e-mailech? a pokračovat můžete třeba i do Jak uvádět sociální sítě v tištěných materiálech?

Advertisements