825-330-underwater-divers-helmet-diver-historically-54306

TIP#587: Hlídejte si, kde všude jsou vaše kontaktní informace. Firemní i osobní

Před pár dny psala zákaznice Pet Center CZ na info linku, že je to hrozné, že se nemůže dovolat. A uváděla číslo, které nejde ani dohledat komu patří, natož aby bylo firemní. Před pár měsíci psal člověk, že jeho dědečkovi volají lidí a chtějí prodejnu Pet Center. V prvním případě se stále nepodařilo zjistit, kde to číslo je uvedené. V druhém případě bylo v nějaké obskurní „databázi firem“.

Zkuste si čas od času vyhledat na Internetu kontaktní informace vaši firmy nebo vaší osoby. Je dobré vědět, kde všude jsou zapsány a ještě lepší je pamatovat na to, že je může kdokoliv začlenit do jakékoliv databáze. Zpravidla zcela neudržované, velmi často budované s pofidérními záměry vydělávat na nasbíraných datech nebo dokonce na vydírání firem, které byly do takovýchto databázi zapsány.

Je velmi časté, že takového „databáze firem“ obsahují chybné údaje. Špatná čísla, chybné adresy, nesmyslné e-maily, zastaralé informace. Bohužel nikdy nevíte, kdo z vašich zákazníků či potenciálních zákazníků naletí na něco takového. Je v zájmu každé firmy i jednotlivce, aby jejich kontaktní informace nebyly nikde jinde, než ve velmi dobře udržovaných a důvěryhodných zdrojích. Ze všeho ostatního je nutné je nechat odstranit.

Je logické, že aktuální údaje o vaší společnosti musí být na webu společnosti. Je nesmírně důležité, aby kontaktní informace na webu společnosti byly nejenom snadno dostupné pro člověka co přijde na web, ale také pro vyhledávače. Je vhodné je mít v záznamech na mapách – Mapy Google, Mapy.cz od Seznamu. Je stále ještě dobré je mít na Firmy.cz, protože na tomto místě bude opravdu řada lidí hledat firmy a její kontakty. Máte-li e-shop, tak je vhodné myslet na Heuréku a Zboži.cz od Seznamu, ale tam nejde o kontakty, ale přímo o nalezení zboží a přivedení návštěvníka z webu.

TIP: O výše napsaném byla řeč také v Podnikáte? Ujistěte se, že na vás jsou dostupné kontakty. Je až neuvěřitelné, kolik firem a lidí si sice pořídí webové stránky, ale žádné kontakty tam nezanechá

Je dobré mít základní kontakt přímo na Facebooku, ale tím to tak nějak končí. A ve všech vyjmenovaných případech je nutné dbát na to, aby na webu firmy bylo jediné místo, kde jsou kontakty. A na těch pár dalších místech byly kontakty jenom základní a nikdy se nezapomnělo na aktualizaci.

Pomáhá to SEO a příjdou odtamtud lidé

Je dobré vědět, že oblíbený argument „na čím více místech na nás budou odkazy, tím lépe“ je mýtus. Z hlediska SEO jsou „databáze firem“ cesta jak si spíše uškodit. Z hlediska uživatelského jsou pouze další problém v tom, že není vůbec jasné kde se co o které firmě uvádí. A je snad jasné, že pokud se pár desítek „databází firem“ rozhodne „udržovat“ vaše záznamy, není ve vašich silách zajistit, aby opravdu byly platné a aktuální. Na příkladu výše uvedeného Pet Center by to totiž znamenalo hlídat více než 130 záznamů, do „databází“ se totiž dostávají všechny prodejny. Peklo.

Narazíte často i na argument, že to „přece přivádi lidi a ti budou nakupovat„. Zkuste se podívat do Google Analytics, jestli vám takové existující záznamy přivedly vůbec někdy někoho. Je nutné si uvědomit, že lidé vaši firmu hledají ve vyhledávači a tím je hlavně Google (a pro určitou část populace ještě Seznam). Celý vtip je v tom, že nikdo nechodí na nějaký obskurní katalog a vyhledávače podobné struktury už dlouhé roky penalizují, takže tam nebude fungovat ani přivádění návštěvnosti přes vyhledávání.

TIP: V Je potřeba v inzerátech uvádět kontakt? Telefon, web, e-mail? Facebook? zjistíte, že nejenom čistě webové kontakty jsou ty podstatné. A v Máme e-maily na webu dělat neklikací a nekopírovací? najdete odpověď na jednu velmi podstatnou otázku.

Co si počít s nechtěnými záznamy v „databázích firem“

První co zkusíte je najít si kontakt na provozovatele oné „databáze firem“ a požádáte ho o smazání všech informací týkající se firmy a zajištění, aby se již nikdy do jeho databáze další údaje o firmě nedostaly. Přidejte větu o tom, že jste nikdy o zařazení do „databáze“ nežádali a nemáte zájem v ní být.

Provozovatel vás nejspíše bude přesvědčovat, že je lepší tam mít údaje aktuální. Není. Nejlepší je tam žádné údaje nemít, takže mu opět odpovězte, že si skutečně nepřejete, aby jakékoliv informace o vaší společnosti v oné „databázi firem“ byly uloženy.

Pokud je provozovatel solidní, po tomhle kole údaje z databáze odstraní. Bohužel velmi často narazíte na někoho, kdo odmítne onu slušnou a věcnou žádost.

Pro někoho takto neseriózního přidejte upozornění, že jakékoliv další zveřejňování informací o vaší společnosti v jím provozované „databázi firem“ způsobuje vaší společnosti škodu, na jméně i finanční újmu a že případné uvádění lidí v omyl, kterému vy nemůžete předejít, bude znamenat, že po provozovateli můžete požadovat náhradu škody. A také to, že jakékoliv informace v jeho „databázi firem“ jsou zveřejněný bez vašeho souhlasu a nejsou autorizovány.

Bohužel, pokud ani toto nepomůže , tak budete muset jít cestou dopisu advokáta, který přiloží i odhad škody, kterou může jednání provozovatele způsobit, dá (například) sedm dní na odstranění závadného stavu.

Nestane-li se tak (a třeba kontakty ani neexistují, nebo provozovatele hraje mrtvého brouka), máte stále ještě pár možnosti. Dát provozovatele k soudu, podat na něj trestní oznámení (váš advokát jistě přijde na to proč, tohle prozrazovat nebudu), upozornit přes sociální média, že je zde někdo, kdo se chová neprofesionálně. Předat to novinářům, protože tohle chování zpravidla znamená, že provozovatel dělá i jiné věci, které mnohdy budou i za hranicí zákona. A případně také přijdete na pár možnosti, jak tyhle obsahy nahlašovat vyhledávačům jako závadné („databáze firem“ co zmizí z indexu Google či Seznamu bude k ničemu, jak jinak).

POZOR: Několik zmínek o hodně nepoctivých úmyslech různých „databází firem“ je velmi vážně míněno. V téhle oblasti se pohybují v Česku (ale  v zahraničí) subjekty, které zápisu v databázi využijí k obeslání zapsaných s nevyžádanou výzvou k zaplacení. Pokud oslovení omylem či v dobré víře zaplatí, tak je čeká překvapení, další a další placení založené na „chytře“ sepsaných podmínkách užívání služby.

TIP: Pro příklad zajdětě do Katalog-cz-firem.cz – další podvodný katalog a Systém pochybných katalogů opět ožívá, tentokrát jako EU Business Register