TIP#561: Jak na monitoring médií, Internetu a sociálních sítí?

Téma co už dlouho leží v TODO a volá po zpracování, alespoň takovém tom prvním, které umožní další rozvoj. Týká se situace, kdy v rámci marketingu či PR potřebujete zjišťovat co o vás (firmě či jedinci) či vašem produktu a službách píší media a co se objevuje „na Internetu“. Tedy jaké články vyšly, kde se o vás někdo zmínil. Případně, totéž ještě navíc chcete dělat pro konkurenci. Důležité je zdůraznit, že tohle lze v zásadě rozdělit na tři samostatné věci – monitoring médií (tedy zjištění co vyšlo v tisku, rádiu či televizi) , monitoring Internetu a ještě navíc monitoring sociálních sítí.

Celé je to navíc trochu komplikované v tom, že se to trochu prolíná a v řadě případů bude nutné uvažovat o placených řešeních, zejména tam kde budete chtít monitorovat media. Dost často je to řešitelné tak , že si sami vyrobíte něco, co dokáže soustřeďovat obsah (třeba přes RSS), zkombinujete různorodé služby a získáte tak „nějakou“ úroveň monitoringu. Bude záležet, nakolik vám bude stačit.

Vyhledávání a role v monitoringu

První co je důležité připomenout je, že Facebook, Twitter, Instagram i další sociální sítě mají vyhledávání. Stejně jako ho mají média (třeba jako iDnes.cz, Novinky.cz) a řada dalších online služeb. Což vám pomůže v první úrovní monitoringu – většinou i tak, že si můžete vytvořit odpovídající dotazy a uložit si je do oblíbených (nebo třeba napojit na IFTTT) – o tom ale už máme nějaký tip v podobě Jak monitorovat zmínky klíčových slov (nejen) na Twitteru s pomocí IFTTT?, který vám může pomoci v pochopení.

Vyhledávání ale znamená i to, že se naučíte správně vyhledávat v Google, Bing či Seznamu. Opět si můžete vytvořit dotazy na potřebná „klíčová“ slova a buď si je jednou za čas pustit z oblíbených, nebo nějak automatizovat. Tady může pomoci i tip Kde zjistit, co nejvíce a v jaké podobě lidé hledají?.

Nezapomeňte, že vyhledávání v sociálních sítích (zejména na Facebooku) nefunguje dobře a je navíc omezeno tím, že nenajdete soukromé příspěvky lidí.

Plný monitoring medií

Budete-li potřebovat monitoring médií, tedy hledání v tom co vyšlo v tisku, rozhlasu či televizi, tak na tohle žádné volně (zdarma) dostupné řešení příliš není. Trochu vám tady pomohou Zprávy Google (Google News) news.google.com – se kterými se tedy budete muset naučit zacházet, ale najdou toho málo. Zejména tam bude chybět to co vyšlo na papíře či bylo odvysíláno v rádiích či televizích. Jsou tu ale placené služby, které vám mohou velmi pomoci.

2016-07-14 07_12_02-Novinky _ Monitora.png

Monitorawww.monitora.cz – je řešení, které @365tipů (respektive jeho provozovatel) využívá už od spuštění jak pro vlastní potřebu, tak například v Rubikon PR. Takže pokud někdo chcete nějaké praktické zkušenosti a referenci, můžete dostat.

Newton Media www.newtonmedia.cz – je dlouholetá stálice na poli monitoringu, dost dobře možná se širším záběrem než Monitora, ale také zpravidla ve vyšší cenové kategorii. Oproti Monitoře umí navíc sociální sítě.

Anopress ITwww.anopres.cz – býval konkurenci Newtonů, ale od roku 2011 patří do Newton Media, takže v zásadě můžete vše chápat jako jednu a tu samou službu pod různými značkami.

POZNÁMKA: Mediální monitoring je součástí aktivit PR/mediálních agentur. Nedělají to ale samostatně, využívají k tomu produkty a postupy, které zmiňuje tento tip. Je také dobré si uvědomit, že pokud budete potřebovat monitoring zahraničních médií, tak to bude ještě složitější a budete potřebovat podobné monitorovací služby ze zahraničí.

Monitoring Internetu či sociálních sítí

Předchozí uvedené zpravidla umí monitorovat v určitém rozsahu i Internet (mají vybrané desítky až stovky zdrojů, které monitorují a které nejsou média) a také sociální sítě. Pro sociální sítě je ale zpravidla nutné sáhnout po dalších nástrojích, pokud nemáte (například) Newton Media.

2016-07-14 07_17_46-ZoomSphere.com __ Daniel Dočekal.png

Zoomsphere www.zoomsphere.com – už byla na @365tipů zmiňována a jde hlavně o nástroj pro správu sociálních sítích, ale má i dobrou monitorovací část – jak pro sociální sítě, tak pro internetové zdroje. Využívána @365tipů pro analytické věci a v Pet Center CZ i pro správu sociálních sítí.

Socialbakers mají nástroj Listening Pro, o které nevím vůbec nic (nic praktického abych mohl doporučit nebo nedoporučit).

eMeritewww.emerite.cz – jsem několikrát potkal u různých zákazníků a s poměrně pozitivními referencemi.

Kláboseni www.klaboseni.cz – a Obrazeníwww.obrazeni.cz – patřívaly Ataxu, než bylo pohlceno právě SocialBakers. Sice zatím stále fungují, ale žádný další vývoj se zde neděje. Každopádně stále patří mezi užitečné nástroje: Klaboseni.cz a Obrazeni.cz jsou cesta jak vědět víc o českém Twitteru a Instagramu

POZNÁMKA: Na začátku naznačované zpracování pro další rozvoj znamená, že jsem si dost jist, že tenhle tip potřebuje doplnění. Je zcela určitě neúplný. Takže kdokoliv máte cokoliv k přidání, neváhejte, pošlete.

Další služby pro monitorování

Google Alerts www.google.com/alerts – by určitě mělo patřit k nástrojům každého, kdo něco chce monitorovat. Není dokonalý, ale umožní vám nastavit si klíčová slova, která vás zajímají. A při každém novém objevení se klíčové slova můžete dostat upozornění.

Mentionwww.mention.com – vám sice zadarmo moc dlouho nevydrží, ale je dobré pro upozornění na výskyt klíčových slov na sociálních sítích (tedy hlavně na Twitteru). Nevýhoda může být, že není zcela zadobře s češtinou (a českými zdroji)

Brandwatch www.brandwatch.com – může být jeden z příkladů zahraničních pokročilých služeb pro monitoring. Ale pozor, nemám žádné zkušenosti.

POZNÁMKA: V zahraničí jsou řady služeb, které jsou použitelné pro monitoring. Je vcelku zájem je doplnit, ale tenhle tip by měl být hlavně použitelné pro české potřeby. Patřit sem může www.talkwalker.com, www.trackur.comwww.customscoop.com, www.mediamiser.com, www.rankur.com a máte-li nějaké zkušenosti, podělte se. Osobně používám Google Alerts a Mention.

Analýza vyhledávání (klíčových slov) – V Google Keyword Planner (Plánovač klíčových slov) se hodí pro obsahový marketing je řeč o službě co není až tak „monitoring“, ale může být dost zásadní pro zjištění souvislostí. V Kde zjistit, co nejvíce a v jaké podobě lidé hledají? jsou tipy na další služby, které vám umožní zkoumat co lidé hledají – z hlediska monitoringu to může být dost podstatné.

Advertisements