TIP#526: Google Analytics? Nebo něco jiného? A proč vůbec něco takového?

O Google Analytics tu byla řeč v počátcích. V Google Analytics si na WordPress.com stále nepořídíte, vědět čísla je ale užitečné je ale jenom zmínka, protože ten tip je hlavně o interní statistice návštěvnosti, kterou poskytuje WordPress. A která, bohužel, je krajně nespolehlivá, ale bez ní by se moc existovat nedalo.

Google Analytics a řada dalších alternativ je jeden z podstatných nástrojů pro provozování webu. V té nejzákladnější podobě vám bude říkat, kolik návštěvníků bylo na vašem webu, kolik viděli stránek, odkud přišli (s omezeními), co je na web přivedlo (vyhledávaná slova), jak dlouho na webu byli, přes které stránky prošli, která stránka byla ta, odkud odešli. To vše v denním, týdenním a měsíčním pohledu, což je také důležité.

2016-06-09 07_11_41-Audience Overview - Google Analytics.png

Měření návštěvnosti má řadu úskalí, ke kterým se @365tipů ještě vrátí v samostatném tipu, ale podstatné je, že bez těchto informací byste nevěděli, jestli vůbec někdo váš web čte. A v pokročilejší podobě byste nevěděli jak úspěšné byly reklamní kampaně (za které jste dali peníze), jestli váš web vede ke konverzím, prodeji zboží nebo třeba k získávání kontaktů. Nezjistili byste ani, jaké články jsou nejčtenější a řadu dalších věcí.

Google Analytics – www.google.com/analytics – je možné používat zdarma, až někdy u webů s obrovskou návštěvností budete muset zvažovat placení, nebo tam kde chcete ještě přesnější a dokonalejší měření. Google tuhle službu nezpoplatnil, protože mu přináší řadu výhod – ví prakticky všechno o desítkách (i možná í stovkách) milionů webů. Propojil vše s dalšími věcmi, z nich další nejdůležitější budete pro váš web potřebovat také – Google Search Console (viz K čemu je dobré používat Google Search Console. A jak tam přidat blog na WordPress.com a proč to vlastně chtít).

2016-06-09 07_12_42-Overview - Google Analytics.png

TIP: Jak přesunout službu (Property) pod jiný účet (Account) v Google Analytics? se vám bude sakra hodit. Nová vychytávka z léta 2016.

Alternativy pro Google Analytics

V počátcích Internetu, tedy i českého Internetu, vznikly řady „alternativ“ pro Google Analytics i v české podobě. www.toplist.cz a www.navrcholu.cz existují dodnes, byť je velká otázka, zda má nějaký hlubší smysl se je snažit používat. Jejich případná výhoda může být, že v nich čas od času můžete případně najít informace o nějakém českém webu. V Google Analytics žádné informace o cizích webech nenajdete.

Český Internet ale hlavně měří Netmonitor – www.netmonitor.cz, ale to je 100% komerční služba, která vedle měření ve stylu Google Analytics (přes vložený měřící kód) ještě pomocí panelu umí určit sociodemografické a další údaje o měřených webech. Dobré na ní je, že můžete informace o návštěvnosti měřených web veřejně vidět.

Vedle Google Analytics (GA, jak se také často píše) je ale k dispozici řada dalších alternativ, vidět je můžete v následujícím přehledu. Která z nich stojí za zkoumání je těžké říci, ale takhle z hlavy bych si tipnul na Piwik a AwStats. Ale případné další hodnocení či tipy bych nechal na někom kdo je používá, protože to je dost podstatné pro jejich detailní poznání. Já jsem spokojený s Google Analytics.

Pokud víte ještě o nějaké dobré alternativě k Google Analytics, pošlete tip.