TIP#457: Google Keyword Planner (Plánovač klíčových slov) se hodí pro obsahový marketing.

Google Keyword Planner je sice především součást AdWords a používá se pro inzerování „na Google“, ale měli byste vědět, že vám může velmi pomoci v okamžiku, kdy chcete správně řešit texty, titulky a vůbec věci na Internetu. Prostě tam napíšete nějaký termín a tahle pomůcka vám řekne, co v souvislosti (podobného) lidé také hledají. Což vám poslouží nejenom pro SEO (optimalizaci pro vyhledávače), ale třeba i v marketingu, nebo k tomu abyste lépe pozicovali vaši značku či produkt.

Až se ho vydáte zkoušet, tak vězte, že chcete onu část jménem „search for new keywords using a phrase, website or category“ neboli „Hledání nových klíčových slov pomocí sousloví, webu nebo kategorie„. Pak už stačí do prvního políčka napsat to co vás zajímá. Třeba můžete zkusit „Windows 10“ a kliknout na modré „Získat návrhy“.  V tom co dostanete se přepněte na Návrhy klíčových slov a je docela dobré si to utřídit podle sloupečků „Prům. měsíční vyhledávání„, protože vám to dá možnost okamžitě najít nejvíce hledané související věci.

2016-03-20 12_14_16-Plánovač klíčových slov – Google AdWords.png

Můžete tohle všechno samozřejmě zkoumat přímo v Google Keywoard Planner, ale také můžete získat vše v CSV podobě a tu dostat do (třeba) Excelu nebo přímo do Google Docs. Nejprve klikněte na Přidat vše (vpravo pod grafem) a pak použijte ikonku pro stažení, která se objeví dole v nově naplněném pravém sloupci.

V tom co jste si stáhli mimochodem nejspíš nebudete potřebovat některé sloupci, ale jednodušší bude říci, se kterými sloupci byste měli skončit – jsou totiž jenom tři: Keyword (B), Avg. Monthly Searches (E) a Compeition (F). A stejně jako jste si to už zkusili předtím na webu, utřiďte si to podle Avg. Monthly Searches (= průměrné měsíční hledání) a první sloupec (ve kterém máte Keyword = klíčové slovo) si roztáhněte. Pro „Windows 10“ to bude vypadat pak například takto:

Keyword Avg. Monthly Searches (exact match only) Competition
windows 10 60500 0,30
windows 9900 0,22
windows 10 download 9900 0,11
windows 7 8100 0,94
windows 8 3600 0,48
win 10 2900 0,18
windows 10 upgrade 2900 0,11
windows media player 2400 0,03
upgrade windows 10 2400 0,12
windows update 2400 0,14
windows 10 update 1600 0,08
windows 8 download 1000 0,22
download windows 10 720 0,10
update windows 10 720 0,16
windows10 590 0,29

Což nakonec znamená, když si vezmeme příklad zde uvedený, že pokud budete chtít řešit obsah týkající se Windows 10, tak nejlépe uděláte, pokud budete mít texty nejenom o „windows 10“, al také ty, které se týkají stažení (download) a upgrade, update. Ale také je vhodné se věnovat Windows Update jako takovému.

Výše uvedené vzniklo s nastavením „všechny jazyky“, takže je hodně poplatné hledání v angličtině. Možná není od věci ještě změnit „Všechny jazyky“ na „čeština“, smazat Plán a znovu ho vytvořit přidáním nové sady a opět stáhnout.

Pojďme si to ale ještě ukázat na něčem jiném, třeba chcete napsat článek na téma „jak založit blog“ a přesně tento text tedy vložíte do Plánovače. Ve staženém Excelu pak dojdete k následujícímu (opět je to jenom část celého seznamu).

Keyword Avg. Monthly Searches (exact match only) Competition
tvorba webových stránek 2400 0,88
web zdarma 1900 0,83
zdarma 1900 0,18
blog.cz 1900 0,07
webové stránky 1600 0,85
webové stránky zdarma 1300 0,85
webgarden 1300 0,10
webhosting zdarma 880 0,86
tvorba webu 880 0,81
blogspot cz 590 0,08
blog zdarma 590 0,68
založit email 590 0,59
jak vytvořit web 590 0,84
hosting zdarma 590 0,81
jak založit blog 590 0,60

Z uvedeného je jasné, že pokud se chcete věnovat „jak založit blog“, tak by váš text (a ideálně více článků) mělo být ještě na téma „tvorba webových stránek“, „web zdarma“, „webové stránky“ a „webové stránky zdarma“, ale i „jak vytvořit web“. Samotné původní „jak založit blog“ je navíc až na konci první patnáctky. ale je zde také vidět, že měsíční počet hledání není pro dané téma nijak závratný. Dobrým tipem je i pár názvů služeb, které se pro něco takového používají – blogspot.cz, blog.cz a webgarden.

Ale pozor, v příkladu výše není vidět to, že k „jak založit blog“ je možné najít přes 480 dalších souvisejících výrazů (témat). Což znamená, že se vyplatí projít i další související výrazy a zkusit si vybrat z nich. Ne nutně těch, které patří mezi nejhledanější. Mnohem více vám totiž může pomoci tzv. „long tail“, tedy právě ty výrazy, které sice nejsou na špičce hledání, ale kterých dokážete využít více.