TIP#421: Facebook Reactions? Jak je to s rozšířením líbí o další emotikony?

Facebook koncem února 2016 plošně zpřístupnil dlouho očekávané Reactions/Reakce, tedy rozšíření původního Líbí/Like (palce nahoru, to zůstává dostupné) o srdíčko (Love), smích (Haha, z emotikonu nepoznáte ani omylem), obdiv (WoW, které ale vypadá jako vyděšený emotikon), smutek (Sad) a Vztek (Angry). Zajímavé je, že není k dispozici Nelíbí (Dislike), které by bylo podstatně jasnější, než místy velmi nejasné „emoce“.

2016-02-24 19_50_30-Start.pngV češtině je to mimochodem ještě komplikovanější,

  • Srdíčko/Love je po překladu Super (nedává smysl),
  • WoW je přeložené jako Paráda
  • Sad zcestně jako To mě mrzí
  • Vztek jako To mě štvě

A tady je první dost zásadní problém, není totiž jasné, co vlastně lidé budou zvoleným emotikonem myslet. Nejenom že je rozdíl mezi popisky a vizuálem, ale významy se liší i po přeložení. Co navíc, srdíčka jsou na Instagramu jako Líbí, tak mezi palcem nahoru coby Líbí a srdíčkem bude další zmatení.

Dávání nových „lajků“ je stále přes jeden Like/Líbí prvek na stejném místě jako dříve, po najetí myší se objeví více možnost a můžete si vybrat. Zrušit vámi danou reakci můžete poté na stejném místě.

Druhý dost zásadní problém nastává v okamžiku, kdy chcete vědět jaké reakce jsou pod příspěvkem, tam je to zobrazeno jako souhrnné číslo a vedle toho ikonky reakci (pouze tří nejvíce použitých, to je také dobré vědět). Kolik kterých je se hned nedozvíte, ale po najetí uvidíte seznam lidi co reagovali.

2016-02-25 07_23_30-Start.png

Po kliknutí se otevírá nové okno, kde je možné vidět jednotlivé počty reakcí i kdo reagoval. Zásadní problém zde je v tom, že ikonky jsou 16×16 bodů a na velkém displeji není možné tři žluté odlišit od sebe., není poznat co na nich je. Pokud byste se chtěli spoléhat na pořadí shodné s tím ve výběru, tak to nejde, třídí se podle počtu.

2016-02-25 07_27_04-Start.png

Na mobilu musíte pochopitelně Like/Líbí podržet, pak se objeví animované ikonky, u kterých chybí popis (ten se objeví až prstem najedete na příslušnou ikonky), takže vůbec nebudete jasné, co lidé dávají, budou usuzovat podle zavádějících obrázků.

Reakce jsou možné pouze u příspěvků, u komentářů zůstala pouze původní možnost Like/Líbí.

Není možné používat více než jednu Reakci, to je také dobré vědět. Pokud chcete změnit vaší Reakci, tak prostě vyberte novou. Můžete ji i odebrat.

Reakce nejsou dostupné mimo Facebook, na webových stránkách tedy stále také jenom klasické Like/Líbí.

V upozorněních (Notifications) se nově zobrazuje, že někdo reagoval na nějaký příspěvek a je tam „vidět“ jak, tedy pokud máte takový displej, kde mini 16×16 ikonka je rozpoznatelná co se obsahu týče.

2016-02-25 07_13_25-Start.png

Význam pro internetový marketing

Komentáře na Facebooku jsou ve smyslu, že se to proměnilo v Mimibazar, což je sice úsměvné, ale určitou pointu to má. Pro případné marketéry je důležité vědět, že se nemohou spoléhat na sentiment, protože není jasné co který z emotikonů vyjadřuje.

Facebook sám nijak jednotlivé reakce nerozlišuje, tedy u těch „negativních“ nezasáhne proti šíření, všechny reakce jsou prozatím totéž co původní Like/Líbí. Zda se to do budoucna změní známo není.

Také by měli vědět, že bude potřeba počkat dlouho, než si lidé přestanou hrát a dávat reakce aniž by k tomu byl důvod. Dejte si pozor na to, že Facebook nebo někdo z jeho noshledů brzy vystartuje s bizarními analýzami, jak tohle přineslo výrazně vyšší zapojení. Bude to založené právě na tom, že si to „všichni šli vyzkoušet“.

Realitou je, že na Facebooku je aktivních něco pod deset procent vašich fanoušků, ti co dávali Líbí byli vždy v přesile proti komentování a ještě větší přesile proti sdílení, ale pořád to bylo něco jako 6 až 8 procent dávalo Líbí. Takže pokud budete chtít z reakci vyvozovat nějaké závěry, tak si uvědomte, že je budete dělat pouze na základě absurdně malého vzorku lidí.

Pokud máte Stránku a podíváte se do Přehledů (Insights) tak prozatím špatná zpráva je, že tam nic nového není a žádné vyhodnocení nových Reakcí tam nenajdete. Je dost možné, že to časem Facebook nasadí i do Stránek. Až se to stane, bude tento tip doplněn.

V exportu dat ze Stránky (do Excelu) také prozatím nové informace nejsou, je tam stále jenom souhrnné Like/Líbí, do kterého jsou zahrnuty všechny Reakce. Což s ohledem na nemožnost rozlišit jednotlivé reakce dost jasně od sebe je stejně nakonec jediné realistické číslo.

Jinými slovy, pokud budete prostě reakce brát jako původní Like/Líbí a nezabývat se rozdělením na jednotlivé varianty, tak to bude stále fungovat jako původní Like/líbí. Tedy až poté, co opadne zábava lidí, kteří zkouší všechny reakce, které je možné vyzkoušet. Spoléhat se na to, že lidé reaguje podle toho jak vypovídá popisek reakce možné není, překlady a význam se radikálně liší v různých jazycích.

Advertisements