825-330-pexels-lights-pexels-photo

TIP#329: Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel

V jednom dávném tipu (Kdy nejlépe vkládat příspěvky na sociální sítě? Klout, Followerwonk a další poradí) a v jednom méně dávném (Kdy nejlépe zveřejňovat příspěvky na sociálních sítích (ale i blozích a webech)?) jsme řešili kdy je nejlepší dávat příspěvky na sociální sítě. Pokud je to účet osobní tak se tím samozřejmě řídit můžete, ale je to trochu jinak (o tom ostatně v Jak často přispívat na váš osobní profil na Twitteru, Facebooku (atd)?). Pokud jde o firemní sociální sítě, tak tam je situace trochu složitější . Tam by se určitá pravidla dodržovat měla, byť i zde prostě můžete dělat „co se vám zlíbí“ a možná to bude fungovat taky.

Pravidlo první tak často, aby toho bylo dost pro fanoušky, ale nebylo toho příliš a oni neměli pocit, že je zaplavujete, spamujete a obtěžujete.

Těžko určitelné pravidlo, protože četnost přispívání se bude lišit u čistě firemního účtu a (například) účtu internetového zpravodajství. U toho prvního fanoušek nebude čekat záplavu věcí, u toho druhého ji čekat právě bude. Protože sleduje online zpravodajský sociální účet právě proto, aby se vždy rychle dozvěděl všechno.

To jestli fanoušky obtěžujete můžete často poznat z analytických informací – na Facebooku třeba tím, že odcházejí nebo si skrývají příspěvky. Ale poznává se to těžko, protože něco podobného udělají i když zvolíte nevhodnou tonalitu, téma, grafické provedení. Nebo se prostě netrefíte do jejich vkusu či nálady.

2015-11-25 08_49_15-(3) 365tipů.png
Místo odchodu z fanoušků si Stránku skryje, ale fanouškem zůstane. Zvláštní nápad. Co navíc nedává smysl. 

Pravidlo druhétak často, abyste nahradili umělá omezení dosahu (Facebook, Google+) a nemuseli platit za každý příspěvek.

To, že Facebook velmi velmi velmi výrazně uměle omezuje dosah příspěvků Stránek k fanouškům doufám víte, pokud ne, je to popsané například v Se 100 fanoušky máte na Facebooku dosah v desítkách procent. Postupně ale dojdete ke 2 %. Právě vyšší frekvence (počet) příspěvků umožňuje částečně nahradit chybějící dosah (protože každý další příspěvek vidí značná část lidí, která neviděla ty předchozí).

Proto je nutné pamatovat na potřebu většího počtu příspěvku (ideální by bylo tak alespoň tři denně, ale nemusí to být zvládnutelné). Plus si ještě pomáhat opakováním příspěvků (viz Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích?).

2015-11-25 08_48_41-(2) 365tipů.png
Roste počet fanoušků, roste reach (absolutní, nikoliv procentuelní). Ale ze všeho nejvíc záleží na tom, jak dobré máte téma. Když už, jako @365tipu, nemáte na připlácení. 

Pravidlo třetí tak často, abyste zasáhli maximum vašich fanoušků s ohledem na denní dobu a další faktory.

Jsou lidé (vaši fanoušci či sledující), kteří používají své sociální sítě pouze v určité části dne. Někdo může používat sociální sítě v práci, takže ho nejlépe oslovíte dopoledne. Někdo si najde čas na Facebook jenom v době oběda, takže nejlepší bude když se pokusíte ho dostihnout v poobědí. Jiní třeba cestují z práce domů delší dobu, vlakem, autobusem, a v té době „sjíždějí“ své sociální sítě. Takové lidi nejlépe hledat odpoledne.

A pak je tu vždy zaručená a nejlepší doba v podobě večera. Kde sice máte největší „konkurenci“ (s příspěvky všech ostatních), ale také je to doba, kdy je nejvíce lidí online a nejvíce lidí na sociálních sítích.

Můžete mít takové fanoušky, že jsou online výrazně jenom v určitou část dne (co třeba takové maminky co jsou doma s dětmi), ale skutečnost je tak, že čím více jich máte, tím více jsou rozložení v průběhu dne a tím více se musíte snažit využívat čtyři uvedené špičky.

2015-11-25 08_51_59-(3) 365tipů.png

Pravidlo čtvrtétak často, abyste splnili své cíle, ty kterým se honosně a moderně říká KPI

Je to tak, prostě pokud potřebujete aby vám ze sociálních sítí přišel určitý počet lidí, kteří neúprosně a beznadějně konvergují pouze v určitém počtu procent (či možná i desetin procenta), tak musíte volit příspěvky, frekvenci příspěvků (a vůbec všechno) tak, abyste tenhle cíl plnili.

Ale tady pozor. Možná máte něco špatně a konverze jsou nízké (protože třeba máte mizerný web). Možná není vhodné zvyšovat počet příspěvků, ale spíše se postarat o větší dosah. Nebo možná máte špatně nastavené KPI a návštěvníky (a konverze) byste měli hledat někde jinde. Třeba přes PPC, nebo přes zlepšení vztahu k vyhledávačům.

Ze zdejších zkušeností plyne, jeden příspěvek denně by nestačil, ale pět a více příspěvků denně se nakonec postaralo o solidní růst návštěvnosti, včetně jednorázového skokové zvýšení až na trojnásobek.

Pravidlo pátétak často, abyste měli co zveřejňovat

Zní to možná zvláštně, ale frekvence vašeho přispívání bude výrazně ovlivněna tím, jestli máte co říct fanouškům. Protože když nemáte, tak prostě nemáte. Nemůžete si pomoci tím, že začnete přispívat hloupostmi a věcmi, které s vaší společnosti nesouvisí. Hodně vám sice pomůže pravidlo 40:40:20 ale vždy narazíte na určitá omezení. Daná třeba tím, že to v čem podnikáte prostě není tak „sexy“ aby o tom bylo možné pořád dokola chrlit další a další příspěvky

Pravidlo šestéaby to mělo odpovídající návratnost

Zvýšení počtu příspěvků na desetinásobek vám zcela určitě nepřinese desetkrát lepší výsledky. Ale co určitě přinese je několikanásobné zvýšení nákladů a velmi rychlé vyčerpání se, co se obsahu samotného týče. Je čas na další zkratku jménem ROI nebo návratnost investic. Protože i na to je potřeba se sociálními sítěmi pamatovat. Můžete to sice všechno mít jako čistě nákladovou položku, ale dlouho vám to nevydrží.

Co dodat

Bylo by hezké udělat desatero, ta se totiž lépe „prodávají“. Ale nic dalšího, tak podstatného aby to vydalo na další samostatné body mě nenapadá. Ale třeba napadně něco vás. Protože i to je jeden ze zásadních principů sociálních sítí a médií, zapojit fanoušky.