825-330-2015-11-22 09_04_39-Největší profesní síť na světě _ LinkedIn

TIP#326: Má naše společnost být na Linkedin? K čemu je vlastně Linkedin?

Linkedin je (a tak trochu není) sociální síť. V Přehledu sociálních sítí zjistíte, že má celosvětově 400 milionů účtů (pozor, opravdu účtů, nikoliv aktivních uživatelů, těch má zhruba třetinu a o počtech si velmi kreativně vymýšlí), v Česku jejich reklamní nástroj udává čísla různá, od 650 tisíc do zhruba 900 tisíc. Má to ale jeden háček, zatímco v USA jsou lidé na Linkedin aktivní, v Čechách je to bída. Ani celosvětově to ale není žádná sláva, Linkedin je dokonce několikrát menší, než Twitter.

Linkedin, zejména v Česku, je dobré místo pro hledání zaměstnání, nabízení se když chcete být zaměstnání (nikoliv potřebujete, protože pro to bude muset vyvíjet více aktivity než jenom pasivně nabízet), sledování toho kdo byl zaměstnán kde. Hodí se pro novináře, když si dělají nějaké ty rešerše, pro personalisty když loví hlavy. Pro obyčejné lidi, když se chtějí něco dozvědět o nějaké firma či lidech v ní. Má to ale několik zásadních nedostatků.

2015-11-22 08_32_29-Vyhledat _ LinkedIn.png
Hledat jde na Linkedin dobře. Ale pozor, závisí to na tom, jak dobře lidé vyplňují profily.

První je, že osazenstvo Linkedin je poněkud hodně uhnuté do oborů, které mají něco více společného s počítači, informačními technologiemi. Nebo jinak, nepočítejte s tím, že by tam měli profily lidé a firmy z takových těch tradičních průmyslů, takových které milují letití představitelé státní moci. Není na tom nic špatného, ale musíte s tím počítat.

Druhý je, oněch 650-900 tisíc nezaručuje to, že tenhle počet lidí dokážete reklamou (jeden z rozumných a efektivních nástrojů na Linkedin) oslovit. Linkedin není Facebook ani Twitteru – uživatelé ho používají nepříliš často (zpravidla jen když je to výjimečně napadne, nebo když mají velkou potřebu řešit hledání práce) a ve výsledku je Linkedin ještě o řád mrtvější síť, než Google+.

Třetí nedostatek? Jako sociální síť to nefunguje, nepočítejte s aktivitou lidí pod příspěvky, sdílení či komentáře jsou vzácné, vlastní obsah lidé ani firmy moc neřeší. Přitom zrovna firmy by měly Linkedin zásobovat informacemi o tom, co jsou, co dělají, proč to dělají a jak to dělají.

TIP: Velmi důležité, Linkedin, Facebooku, nikomu nedávejte heslo ke své poštovní schránce. Právě Linkedin v USA už řeší zásadní soudní problémy s lidmi, jejichž kontakty roky zneuživali. Musíte mít na paměti, že žádné z těchto firem nemůžete opravud věřit. A firemní kontakty mohou být příliš cenné zboží.

Čtvrtý nedostatek je ten, že Linkedin jde tvrdě po penězích, takže pokud ho například HR oddělení potřebuje intenzivně využívat, mělo by přemýšlet nad placeným účtem. Nebo to bude muset obcházet množstvím falešných účtů (což je mimochodem v zásadě také jeden z problémů Linkedin).

2015-11-22 08_33_43-Společnost IBM_ Přehled _ LinkedIn.png
Firemní profil. Ošklivý na pohled, nepraktický, ale je dobré ho mít a starat se o něj.

Mají být firmy na Linkedin?

Rozhodně ano, zkuste brát Linkedin jako moderní obdobu zlatých/žlutých stránek, místo kde můžete mít velmi dobře vytvořený firemní profil a aktuální informace o firmě. Velmi dobře to poslouží zájemcům o práci, novinářům, investorům a může to být dobré i pro vaše vlastní zaměstnance – můžete je totiž tímto způsobem dostat na Linkedin a použít tuto síť i jako jeden z firemních informačních kanálů.

Ale pozor, firemní informační kanál v tomto případě opravdu znamená informace o firmě. Ne to co se děje na Facbeooku, tedy snaha fanoušky bavit a bavit a bavit.

2015-11-22 09_22_40-Daniel Dočekal _ LinkedIn.png
Osobní profily také nic moc. A pozor, aby bylo o vás vidět více, musí mít prohlížející účet na Linkedin.

Máte vy, coby člověk být na Linkedin?

Opět rozhodně ano. Linkedin je velmi dobrý způsob jak si udržovat digitální profesní životopis (CV). Osobně to dělám, nebo se o to alespoň snažím (viz Daniel Dočekal na Linkedin) a jakkoliv by to jistě mohlo být ještě lepší, dává to dobré možnosti kdykoliv mít k dispozici CV za roky zpátky, doplněné o řadu dalších informací.

Pokud už máte na Linkedin účet, tak opravdu, ale opravdu, ho alespoň vyplňte o základní údaje o vás, kontaktní informace, nahrajte tam vaši fotografii. Prázdný nic neříkající účet je vaše špatná vizitka. Nikdo vás nenutí abyste si na Linkedin budovali „síť“ (navazovali vztahy s dalšími kontakty) nebo se nějak jinak aktivně projevovali, byť ani to neuškodí.

2015-11-22 08_44_03-Napsat nový příspěvek.png
Linkedin Pulse, něco jako blog, ale na Linkedin.

Co ještě je možné dělat (s)(na) Linkedin

Jedna z poměrně dobře fungujících věcí na Linkedin jsou různorodé odborné skupiny ve kterých najdete lidi, kteří je dělají aktivními a zajímavými. Jediný malý problém bude v nalezení, ale po nějakém tom snažení se vám to podaří a může to být velmi přínosné. Ať už pro získávání informací a pomoci nebo pro pomáhání dalším lidem.

Již zmíněná reklama na Linkedin je užitečný nástroj v tom, že je možné dobře nastavit cílení podle řady parametrů. Pokud budete počítat s tím, že je lepší dlouhodobě a pomalu působit, tak vám může hodně pomoci, ale nezapomeňte, Linkedin je pro řadu lidi opravdu jen nástroj pro hledání/nabízení pracovních příležitosti, ne obsahová sociální síť. Vedle klasické reklamy je možné ještě využít InMail, tedy „mailové“ zprávy uvnitř Linkedin.

Můžete hledat práci (coby člověk) a nabízet práci (coby firma), respektive hledat lidi, kterým nabídnete práci. Pokud jste člověk práci hledající, tak nečekejte, že když na Linkedin napíšete „jsem volný, hledám“ tak se něco stane. Jako vždy je to otázka toho být aktivní, být vidět, oslovovat, hledat.  Mnoho zde jde dělat bez placení, ale Linkedin za většinu věcí (třeba už jen za vyvěšení informace o volném místě) chce peníze. Musíte se v tom naučit správně chodit.

Firemní profily mohou vedle informací o firmě a vkládání příspěvků mít ještě produktové stránky, takže zde máte další příležitost jak ukázat, co vaše firma/společnosti dělá.

Linkedin mimochodem vlastní i SlideShare (viz Kam umisťovat prezentace? A v čem se vůbec dají vytvářet?) a vedle prezentací se dá používat i pro „něco jako“ blogování. Linkedin Pulse je něco mezi publikačním systémem a blogem.

TIP: Pokud budete Linkedin chtít více používat, tak se obrňte trpělivostí a naučte se ignorovat nedotažené a nefunkční věci. Tvůrci Linkedin jsou dlouholetí tragédi co se webdesignu a použitelnosti týče. Stejně tak je dlouholetý problém Linkedin, že jejich servery nestíhají a věci běžně nefungují jak mají. Hodně budete skřípat zuby, protože zcela běžné věci jsou řešeny zcela nesmyslným a složitým postupem.

Opomnělo se něco? Chcete něco dodat? Neváhejte a dodejte, buď na @365tipu na Twitteru, na e-mail (365tipu@gmail.com) nebo, v nejhorším případě, na Facebook (ale tam si dopisovat je opravdu za trest).

TIP: Na otázku „Má naše společnost být na ….“ tu máme už více odpovědí. Na Google+? Na Pinterestu? a na Linkedin? Tak se neostýchejte je pořádně prostudovat.