TIP#324: Jednou za čas si dělejte kontrolu rubrik a štítků. Budete dost překvapení

Psal včera Zoltan Nemeth něco o tom, jestli to „s těmi úmyslnými překlepy nepřeháním“ a ukázal na zmatky ve zdejších rubrikách a štítcích. Má samozřejmě pravdu, už pár týdnů mám v TODO listu pravidelnou kontrolu, revizi a slučování, ale nějak na to pořád nebyl čas ani síla. A jakkoliv tu někde je tip o nutnosti nechat v článku alespoň jednu chybu, zdejší pravidlo to není. Zdejší prokletí je, že to je projekt ve „volném čase“ a toho je málo.

Ale zpět k tématu naznačenému v titulku tohoto tipu. Rubriky a štítky jsou základní systém pro členění obsahu do logických celků – vedle toho, že to děláte ručně a budujete nějaké „speciály“ propojené jinak (viz levý sloupec).

Na rubriky a štítky se dá odkázat, jsou i dobrou potravou pro vyhledávače. Ale v dlouhodobém hledisku, pokud jich máte hodně, mají pár zásadních problémů. Zejména ve WordPressu, který nijak extra nepomáhá v jejich udržení v čistotě.

Prvním problémem je ten, že máte tendenci vytvářet nové rubriky a štítky, aniž by byly reálně potřeba. Po určité době pak vznikají spousty těch, kde je jeden článek. Což je v zásadě zcela špatně.

Druhým problémem je, že mohou vznikat (zejména u štítků je to běžné) překlepy a nejasnosti. Třeba takové, že si sami sobe neuděláte pravidlo, že budete používat pouze jednotné číslo (štítek Sociální síť vs. štítek Sociální sítě). Nebo prostě jednou napíšete „Software“ a podruhé „SOftware“ (tuhle chybu určitě znáte, prst pořád drží Shift …). Spěcháte-li, tak si toho nevšimnete a odešlete to.

TIP: Štítky (i hashtagy) jsou dobrá cesta k zprostředkování obsahu i dalším věcem je jeden z dřívejších užitečných tipů vysvětlujících k čemu jsou ty štítky vlastně dobré, je tam řeč i o rubrikách.

Jednou za čas si dělejte kontrolu rubrik a štítků

Řešení je takové, že je potřeba jednou za čas udělat kontrolu co máte v rubrikách a štítcích. To jak to lze či nelze dělat závisí na použivaném redakčním či blogovacím systému, ale v zásadě se musíte postarat o

  • Sjednocení duplikátů vzniklých rozdílným napsáním téhož
  • Sjednocení duplikátů vzniklých překlepy
  • Odstranění štítků či rubrik, kde je pouze jeden článek
  • Případné odstranění štítků či rubrik kde je příliš málo článků
  • Korekce špatně napsaných písmenek (jako „marketing“ místo „Marketing“ a podobně)

Ve WordPressu se k tomu vydáte do staršího WP-ADMIN rozhraní, najdete si pod Příspěvky volbu Rubriky či Štítky a můžete začít třeba tak, že si to utřídíte podle posledního sloupce, tedy podle počtu článků – tím začnete vyhazovat nejdříve ty co mají jen jeden článek, ale také tím odhalíte řadu překlepů a nesmyslů. Nemusíte určitě končit jenom u počtu článku „jeden“, ale dva až tři se vyplatí také projet.

2015-11-19 09_36_19-Rubriky ‹ @365tipu — WordPress.png

Tohle první kolo vám pomůže k tomu, aby druhé kolo čištění bylo snazší – protože v druhém kole si to prostě utřídíte podle abecedy a musíte projet jedno po druhém. Objevit další překlepy, ale také zbytečné rubriky/štítky, další duplicity.

Nepříjemné je, že články zařazené do rušených věcí musíte přeřadit tam kam patří, což je trochu časově náročné (pokud nemáte CMS které to umí hromadně, říct „ruším tohle a vše co tam je přiřaď jinam„). Praktické by ještě bylo, kdyby původní URI platná pro štítek či rubriku dostala přesměrování na správnou (protože SEO), ale to už jdeme moc daleko (na vlastním hostovaném WordPressu to ale můžete zařídit poměrně snadno).

Pokud byste opravdu neměli co dělat, tak se ještě v prvním kole můžete dívat, jestli náhodou není více článků, které byste naopak do dané rubriky či štítku mohli přidat, ale to je časově dost náročná činnost.  Daleko jednodušší ale je si uvědomit, že nejspíš onu impulzivně vytvořenou rubriku spíš nepotřebujete – proto třeba ve zdejším případě je jasné, že rubrika „Tumblr“ asi není nutná.

TIP: Osobně bych doporučil opravdu se držet co nejmenšího počtu rubrik. Nakonec @365tipu to ukazuje dostatečně dobře, rubriky mají tendenci nekontrolovatelně růst a žádný praktický přínos to po tom nemá. U štítků bych se nebál jich mít hodně, ale čas od času i ty je dobré podrobit poněkud kritickému pohledu.

Advertisements