TIP#269: Proč je dobré mít hodně fanoušků (na Facebooku, zejména) ale proč to není zásadní (na Facebooku, zejména)

Bývaly doby, kdy měřítkem úspěšnosti na sociálních sítích bylo, kolik máte fanoušků či sledujících. Jenže, čas se mění, metriky umírají, nové metriky jsou vymýšleny, dnes to měřítkem není. Mezitím se metrikami stalo leccos, ale prozatím je tím hlavním engagement, tedy to jak jsou vaši fanoušci aktivní. Co na tom, že to nic neříká, stále se to dobře prodává. Ale o tom dnešní tip není.

zs-365tipz.oagefans
Stránka @365tipů a počet fanoušků. Od založení Stránky (někdy v druhé polovině ledna) až do dnešního dne.

Počet fanoušků, sledujících, přátel, je stále dost podstatná věc. V tom, že vám umožňuje bez placení oslovit určitou cílovou skupinu (množinu lidí). Na Facebooku vám v tom bude bránit zásadní omezení dosahu, které můžete výrazně ovlivnit placení, méně výrazně zábavností a estrádností vašich příspěvků. Na Twitteru a Facebooku (a ostatních sítích) vám v tom bude bránit také to, že možná volíte špatně čas oslovování.

TIP: Pokud ještě Stránku či profil na sociální síti nemáte, zkuste si přečíst Kdy si založit či nezaložit Stránku na Facebooku? Facebookem v názvu se nenechte odradit, pokud pomýšlíte na jinou sociální síť, principy jsou stále stejné.

Hodně (nebo alespoň větší množství) fanoušků vám umožní udělat počáteční oslovení a mít jistotu, že (i přes různá omezení) se příspěvek dostane k rozumnému počtu fanoušků – vy si budete moci otestovat jak funguje a případně se rozhodnout pro další placenou podporu.

zs-365tipu-adminposts
Ano, @365tipů zveřejňuje příspěvky na Facebooku (i na ostatních sítích) často. První dva měsíce se tak nedělo a bylo to vidět na hodně špatných výsledcích.

Hodně fanoušků vám také hodně pomůže při opakování příspěvku, protože po všech těch omezeních je dnes už více než jasné, že příspěvky je nutné opakovat. Na Twitteru se například říká, že opakovat to chce alespoň šestkrát. Na Facebooku se jako praktické a rozumné ukazují tak tři opakování v kratším intervalu a případně další později (pokud je příspěvek dlouhodobě aktuální).

Další výhoda většího počtu fanoušků je, že je k dispozicí více jejich přátel nebo sledujících. Zejména na Facebooku je to podstatné, příspěvky Stránek totiž v zásadě chcete dostat k přátelům fanoušků (sledujících). Je to i zásadní rozdíl mezi mechanismy klasické placené reklamy na Facebooku (oslovujete kohokoliv) a připlácení na příspěvcích (oslovujete fanoušky a jejich přátele).

zs-365tipu-reach
Dostat příspěvek přes vlastní fanoušky k jejich přátelům znamená, že ti to mohou dostat ke svým přátelům. A je tu organické (virální) šíření. Ta obrovská špička v srpnu je jeden povedený tip týkající se Facebooku. Srpen jako celek je povedený díky Windows 10.

Práce na fanoušcích Stránky či profilu na kterékoliv sociální síti se vyplácí také proto, že získáváte cílovou skupinu mající zájem o vaše služby, produkty či prostě téma. Mají k vám blíž, než někdo koho budete oslovovat klasicko kampaní. Mají a budou s vámi mít dlouhodobější vztah. Zpravidla budou více ochotní se „podílet“ na dění okolo vaší značky/služby/produktu – komentováním, lajkováním, sdílením.

TIP: Jak používat Facebook pro marketing – praktická příručka shromažďuje všechny tipy, které se hodí pro marketing na Facebooku. Tak se případně začtěte postupně do jednotlivých tipů, je tam opravdu hodně důkladný návod s řadou užitečných věcí.

zs-365tipu-pageviews
Na Stránku samotnou nikdo chodit nebude, na to nezapomeňte.

Ne vždy velký počet fanoušků znamená, že mají nějakou hodnotu. Pokud se například podíváte do Nejvíce oblíbené Stránky na Facebooku (českými fanoušky), tak objevíte množství stránek se stovkami tisíc fanoušků. Řada z nich je získala podváděním či nakupováním, některé z nich jsou založené na masovém vykrádání obsahu a sdílení ptákovin (funguje to skvěle, ale s potřebami firem to nijak nejde dohromady). Jsou tam „české“ stránky, kde fanoušci z Česka tvoří pouze malou část (a není teď řeč o těch obrovských mezinárodních).

zs-365tipu-engagementrate
Zapojení fanoušků v procentech z celku je jedna z dobře pochopitelných metrik.

V zásadě platí to, co platí o cílových skupinách už doslova stovky let. Kvalita nesmí být na úkor kvantity a krátkodobý „zisk“ je sice hezký, ale dlouhodobý je podstatně lepší. Pokud se tedy vrátíme k „Proč je dobré mít hodně fanoušků. ale proč to není zásadní?“ Rozumná odpověď je: je dobré mít dostatek fanoušků, tedy tolik aby to pro vás mělo přínos. To poznáte sami, po překročení určitého počtu se vaše firmení Stránka stane aktivnější a prospěšnější. Bohužel jenom do doby, než Facebook opět změní mechanismy.

zs-365tipu-ptat
PTAT (people talking about this) je jedna z těch lepších metrik se kterými kdy Facebook přišel. Jde o počty lidí co něco lajkují, komentují, sdílejí či se stali fanoušky

TIP: V analýze toho jak dobře vám funguje Stránka vám pomohou samozřejmě Insights (Přehledy), které každá Stránka má. Pokročilejší a zajímavější věci vám nabídne například Zoomshpere (odkud pocházejí obrázky v tomto tipu).