TIP#233: Co jsou to Události na Facebooku. Znamená něco, že někdo je „přihlášený“ k události na Facebooku?

Čas se zase podívat na jednu záležitost týkající se Facebooku a tamních události (Events). Té pekelné věci, ze které vám neustále chodí od vašich přátel pozvánky a není možné se toho zbavit. Té pekelné věci, kterou vám Facebook čas od připomíná, aniž byste chtěli, aby vám připomínal. Na opačnou stranu, Události jsou užitečný nástroj, protože umožňují oznámit, že se něco zajímavého děje, pozvat lidi a ti se mohou přihlásit (že jdou, že možná jdou a že nejdou). Pořadatel pak má možnost těm z prvních dvou voleb „posílat“ informace o akci, ať už před ní, nebo v průběhu.

Události zakládají lidé nebo Stránky (firemní profily). V prvním případě vás do Událostí mohou zvát vaši přátelé, v druhém případě může Stránka Událost zveřejnit a dostat ji k fanouškům. Ve všech případech Facebook ochotně převezme vaše peníze, aby událost byla propagovaná široce a dlouze a vy jste získali více účastníků či potenciálních účastníků.

facebook-udalost-page-postVe vašem profilu se k Událostem dostanete přes www.facebook.com a vlevo najdete Události/Events. Tam uvidíte události co budou, pozvánky do události i možnost Událost vytvořit Dřív to šlo přímo z formuláře pro zadávání příspěvku, ale už delší dobu je ta volba pryč, ale je to cesta jak Události vytvářejí Stránky (třetí volba jménem Nabídky,Událost a další (Offer,Event+).

Každá událost má účastníky (zúčastní se, going), ti co se možná zúčastní (možná, maybe) a informaci o tom, kolik bylo pozváno lidí (pozvaní, invited). Měli byste vědět, že přehledy jsou veřejné – a trochu to souvisí s otázkou z titulku.

1) To že někoho najdete v přehledu účastníků Události vůbec neznamená, že na Událost půjde nebo tam snad byl. Lidé na Facebooku prostě odklikávají jakoukoliv pozvánku co jim přijde (jedna skupina) nebo odklikávají události jenom proto, že je zajímá co o nich bude posíláno za informace (další skupina). Značná část lidí pak prostě pozvánky ignoruje, ti hodně extrémní pak zásadně na každou pozvánku odpovídají vyhozením toho co ji poslal z přátel.

2) To že událost má tisíce těch co „přijdou“ také neznamená vůbec nic. Důvod je v předchozím bodu, ale bohužel tohle povědomí dost často postrádají novináři a z Události na Facebooku pak vyvozují dalekosáhlé závěry. Stejně jako případní pořadatelé různých demonstrací, kteří se ohánějí oběma čísly, jak těmi co „přijdou“ tak těmi co „možná přijdou“.

Co je dobré vědět o Událostech na Facebooku

facebook-vytvorit-udalostUdálosti mohou být privátní (třeba Václavák, výročí okupace) i veřejné (třeba RUN IN COLORS – Pardubice). Tu první uvidíte, pouze pokud jste dostali pozvánku, tu druhou uvidí všichni. A z toho také plyne, že se tam mohou přihlašovat i zcela cizí lidé.

Každá událost má fotku, tady potřebujete vědět, že aktuálně jde o 1920 x 1080 bodů (JPG, PNG). Název, Místo konání, Datum (počátku a volitelně konce), můžete přidat spolupořadatele (lidé nebo další Stránky), adresu na webu pro pořízení vstupenek (což může být obecně web události, ne nutné prodej vstupenek) a popis.

POZOR: Výše uvedený rozměr fotky je to, co Facebook doporučuje při nahrávání. Ve skutečnosti ji zmenší na 840×540 a zobrazuje jako 784×523 (na webu). 

Fotku v záhlaví můžete kdykoliv změnit (stačí do ni najet kurzorem) a je to dobrý způsob jak Událost čas od času oživit. Tradičně platí, že změna fotky vytvoří příspěvek. Nezapomeňte se po vložení nové fotky vrátit k vytvořenému příspěvku a doplnit tam popis.

Nezapomeňte do popisu události přidat další webové adresy, které s Události souvisí (stanou se klikací) a vůbec uvést maximum možných informací. Před konáním události nezapomeňte pravidelně přidávat příspěvky a informovat o tom co bude, proč bude a také žádat účastníky o pomoc s dalšími šířením.

TIP: V Jak se na Facebooku zbavit upozornění na přátele mající zájem o událost ve vaší blízkosti se dozvíte, že s Událostmi jsou spojená nějaká ta Upozornění (Notifikace).

facebook-udalost-upravitV Upravit Událost (přes menu vyvolané „…“ vpravo pod fotkou) můžete změnit vše co jste vyplňovali při založení (ano, pozor, Událost může zcela změnit název i smysl a přihlášení mohou vypadat jako pitomci) a potlačit seznam hostů (normálně je viditelný, jak už bylo řečeno) a nastavit kdo smí přispívat na zeď události. Ve stejném místě lze Událost i zrušit.

TIP: Jak používat Facebook pro marketing vám poradí v řadě věcí týkající se Stránek a vůbec Facebooku vs. marketing. Podobně vám poradí Průvodce soukromím na Facebeooku protože i to je potřeba bedlivě sledovat a vědět co se a jak.

Co dál vědět?

Na zeď Události normálně může přispívat kdokoliv, pokud nechcete, tak to můžete nastavit aby mohli přispívat pouze správci/vlastníci události. Přispěvky jsou jinak totožné se vším co Facebook umí.

Událost lze klasicky nahlásit, ale jako vždy je to činnost v zásadě zbytečná, Facebook vůbec netuší která bije a Události neřeší, stejně jako řadu dalších věcí.

Export události umožňuje uložit ji do kalendáře (ano, ten název má opravdu logiku), odeslat si kalendářová data e-mailem nebo získat URL (webcal) pro vnější zpracování.

Vložit událost přímo na Stránku můžete hlavně tak, že nasdílíte její adresu (třeba www.facebook.com/events/726110457518746 od testovací události z tohoto tipu).

Přes „…“ a Přidat na stránku ji můžete přidat  (nasdílet) na další stránky. Nezapomeňte, že v okamžiku vytvoření se Událost okamžitě objeví na Stránce (i vašem profilu, pokud je to vaše vlastní událost)

Do záhlaví Stránky, mezi původní „záložky“ si Events/Události můžete přidat jako viditelné, ale nepočítejte s tím, že by to něco znamenalo a udělalo. Pokud jakoukoliv událost chcete opravdu zviditelnit a pořádat, budete jí muset masívně tlačit – na přátele, na Stránce, na spřátelených Stránkách, poprosit o pomoc všechny fanoušky, opakovaně prosit o pomoc všechny účastníky a případně si připlatit za zviditelnění.

facebook-udalost-grafyCoby pořadatelé budete na Události ještě vidět přehledy s grafy. Jak se vyvíjelo oslovování (kolik lidí vidělo pozvánku), jak se lidé na událost dívali (zobrazili si stránku Události) a jak na ni reagovali. Nic sofistikovanějšího nečekejte, bohužel.

A poslední, událost je možné kopírovat (opět v „…“ menu) což vám umožní založit událost novou a nemuset vyplňovat ony základní údaje. Protože není možné založit opakující se událost, je tohle jediná cesta jak to postupně udělat.

Zvaní na události a otázka soukromí

Pozvat na událost můžete pouze své přátele (platí jako pro vlastní událost, tak pro správce stránky), událost lze pověsit (nasdílet) na Stránku, osobní profil, do Skupiny, na profil přítele, poslat interním mailem. A lze si, pochopitelně, zaplatit reklamu.

Pokud jste se již přihlásili na událost, tak to kdykoliv můžete změnit. Pokud máte mezi přáteli pozvánkového maniaka, tak ho prostě z přátel vyhoďte (Stránka nemůže do události zvát fanoušky jinak, než tím že zveřejní událost jako příspěvek).

Pokud nechcete být vidět mezi pozvanými, tak přes „…“ menu se toho můžete zbavit. Každá událost má viditelného správce/vlastníka a případné další spolupořadatele.

Pokud chcete Událost používat mimo Facebook, tak její adresa (to co vidíte v adresním řádku prohlížeče) je použitelná. Ale pamatujte, pro lidi nemající Facebook to poslouží jenom jako informace o události – proto je důležité, aby „ty lepší“ Události měli i webové stránky. Na Facebooku je v zásadě jenom polovina populace.

Pořadatelé událost nemají žádný přístup k informacím o účastnících, nemohou jim poslat „mail“, nemohou o nich nic zjistit. Získat jejich „seznam“ je samozřejmě částečně možné, ale ne přímo – je to veřejná informace u veřejných události, takže na tom není nic divného. A nic moc to platné není.

Snad je to všechno. Pokud vás někoho ještě něco napadne, dejte vědět.