TIP#223: Co jsou to ti „milennials“, „Generace X“ a další podobná označení z marketingu?

V anglicky psaných článcích i marketingových materiálech se často setkáte s označením věkové skupiny lidí jako „generace X“, „milennials“, „baby boomers“ a k vidění je několik dalších trochu kryptických názvů. Je možná dobré vědět co se zatím skrývá, protože k těmto skupinám jsou běžně přiřazované různé charakteristiky toho, jak se chovají (mají chovat) podle marketérů.

Jiné názvy Data narození Jiná pojetí
G. I. Generation 1901 – 1924
Tichá generace Silent Generation 1925 – 1945
Baby Boomers Boomers I, Boom generation, Hippie 1946 – 1964 1946 – 1954
Genartion Jones Boomers II 1955 – 1965
Generace X Baby busters, post boomers, slackers, Husákovy děti, Gen X, ztracená generace 1965 – 1985 1966 – 1976
Generace X MTV Generation, Boomerang Generation 1975 – 1985
Generace Y Milennials, iGen, internetová generace, Echo Boomers, Next Generation, Generation McGuire 1986 – 1995 1975 – 2000
1977 – 1994
Generace Z Generace M, internetová generace, Generace I, Generace 11. září, New Silent generation 1995 – 2012 1995 – 2007

Jací jsou lidé v jednotlivých skupinách?

Jedno je důležité vědět, než se (někde) podíváte na charakteristiky spojené s některými z výše uvedené věkových skupin. Je mnoho pokusů o to je popsat, definovat a zachytit. A bude hodně záležet na tom, koho nebo co použijete pro definici. Proto spíš doporučím, zkuste si jednotlivé (místy rozporuplné) definice spíš najít na Internetu – můžete hledat české, ale pokud budete hledat v angličtině, najjete podstatně rozsáhlejší a detailnější popisy.

The Telegraph má například souhrnný článek v Gen Z, Gen Y, baby boomers – a guide to the generations, další přehled najdete třeba v GENERATION X, GENERATION Y, GENERATION Z, AND THE BABY BOOMERS.

V češtině je zajímavý třeba Stanislav Biler a jeho Generace Y, vrchol lidské evoluce, užitečný může být starší Mladí lidé odmítají přesčasy, chtějí si užít volný čas a podobné Generace Y chce pracovat odkudkoli, firmy na to zatím moc neslyší. Vhodný může být i Michal Kašpárek a jeho postřeh v Desatero Generace Y,

Kratší, ale praktická může být tabulka v  Understanding and Managing the Gen Y, Gen X, Baby Boomers and Traditionalists in Your Organization (což samo o sobě je dost dlouhý a užitečný text).

7828391_orig

Můžete zkusit i www.generacey.cz – tam můžete prostě vybrat kdy jste se narodili a zjistit, co jste za generaci.

A poslední tip, Generace Y jiná cílová skupina na E15 sice řeší hlavně Generaci Y, ale obsahuje následující poměrně užitečný graf vyjadřující vztah k životním hodnotám.

1-59b

Proč vlastně dochází ke škatulkování podle věku?

Protože v marketingu potřebujete „vědět“ na koho chcete působit, protože v obchodu musíte vědět komu prodáváte (chcete prodávat). A protože lidé se podle věku (a hlavně podle data narození) chovají poměrně stejným způsobem (výjimky se ignorují), tak je snadné podle výše uvedeného rozdělení vytvářet různé modely.

Právě na základě modelů je potom možné řešit jak chcete dělat reklamu, marketing, co daná skupina lidí požívá nebo nepoužívá, podle čeho se rozhodují, čím je můžete přesvědčit, čím je odradíte.

Advertisements