TIP#162: Co si počít s tím Instagramem poté, co si založíte účet? Instagram pro začátečníky!

Řekněme, že v tomhle tipu se @365tipů pokusí o návod k tomu jak začít s Instagramem. Základní předpoklad je, že jste si Instagram stáhli na mobilní telefon či tablet a zprovoznili, tj. máte založený účet. A teď možná překvapivě koukáte na to, co byste s tím vlastně měli dělat, aby vám to k něčemu bylo. A právě v tomhle okamžiku by vám měl pomoci tento tip.

Než ale dorazí jednotlivé podstatné body, kroky, tak si řekněme jednu důležitou věc. Instagram funguje na fotografiích, budete tedy vyhledávat takové uživatele, kteří fotí zajímavé věci, abyste se měli na co dívat. A aby někdo vyhledával a sledovat vás, tak musíte také fotit a přispívat zajímavými věcmi. Nebo budete Instagram používat pasivně, tedy jenom pro sledování toho co vás zajímá a přispívat nemusíte.

Poznámka: Instagram pro Android a iOS se malinko liší, ale na obou platformách je si dost podobný, takže případné screenshoty z Androidu můžete směle použít i pro zorientování se ve verzi pro i iPhone (iPad).

(1) Začněte sledováním něčeho opravdu pěkného, abyste měli aspoň něco

Pokud mohu navrhnout, tak si na Instagramu najděte (lupa vlevo dole, pak zvolit lidé a nahoře napsat co hledáte) třeba „national geo„. To vám dá na výběr účet natgeo – tím můžete začít, je skvělý, fotky jsou fantastické (pečuje o něj přes stovku fotografů)  a rozhodně nebudete litovat.

Instagram a vyhledávání, National Geographic

TIP: Pokud byste chtěli začít ve velkém, tak se můžete podívat třeba na stovku nejsledovanějších účtů na Instagramu. Ale pozor, je to od samého počátku vyplněné hlavně umělci a umělci. Třeba takový justinbieber byl dlouho na špičce, ale teď postupně padá dolů.

(2) Dívejte se pozorně na doporučení dalších účtů

Instagram doporučuje další účty ke sledování.Jakmile kliknete na tlačítko „+ SLEDOVAT“, tak vám Instagram většinou doporučí další tři účty, které jsou danému účtu podobné. Je to snadná cesta, jak opravdu objevit něco dalšího zajímavého – pro natgeo vám doporučí například ještě 9gag (což je dost legendární záležitost), earthpix (další kupy zajímavých fotek) a gopro (vám může doporučit něco jiného, tak se nedivte)

Buď můžete rovnou začít sledovat, nebo si účet rozklikněte, podívejte se co na účtu je, podle toho se rozhodněte zda sledovat či ne – výhoda toho je, že vám opět doporučí další účty ke sledování – pak se jenom postupně vrátíte zpět.

Nebojte se začít sledovat další účty, není nic složitého je později přestat sledovat, pokud vám fotografie co vkládají nebudou vyhovovat, nebo jich třeba bude moc.

(3) Dávejte srdíčka (obdoba líbí) aby Instagram poznal co vás zajímá

Nebojte se srdíčkovat  fotografie, které se vám líbí – buď kliknutím na srdíčko pod fotkou, nebo dvojitým poklepáním přímo na fotku. To, že to budete dělat, naučí Instagram o jaké fotografie máte zájem a bude vám podle toho doporučovat další zajímavé fotky nebo další zajímavé účty.

Ale také to může znamenat, že se někdo podívá na váš účet – další uživatelé Instagramu se často dívají na to kdo další dal srdíčko (líbí) k fotografii aby našli podobně smýšlející jiné lidi.

TIP: Instagram nemá sdílení, nemůžete tedy na svůj účet nasdílet fotku od někoho jiného. Můžete ale fotky z Instagramu sdílet na Facebook, tedy cizí fotky, protože ty vlastní tam můžete rovnou při focení odesílat. Podle toho kde Instagram provozujete můžete dělat i některé další věci.

(4) Ve vyhledávání najdete tipy na fotky i účty

2015-06-09 18.09.20Vyhledávání na Instagramu je sakra dobrý nástroj pro objevováníČím lépe vás Instagram pozná, tím lepší bude to, co vám bude předkládat ve vyhledávání (což je Lupa vlevo dole o které už víte). Čas od času se tam podívejte, uvidíte tam fotografie a další účty, které Instagram považuje za zajímavé podle toho koho sledujete a jaké fotografie jste hvězdičkovali (a komentovali).

Prohlédnutím nabídnutých fotek můžete najít další zajímavé účty (lidi) na sledování. Prohlédnutím Lidé přímo konkrétní účty. Najdete tam většinou poměrně dost celebrit, pokud byste je toužili sledovat. A pokud budete sledovat více českých účtů, tak vám v Lidé bude nabízet dost dalších českých účtů.

(5) Naučte se hledat s pomocí klíčových slov, hashtagů

Při hledání hashtagů funguje něco jako našeptávačKdyž ve vyhledávání kliknete nahoře do vyhledávacího políčka, tak můžete hledat lidi (uživatele) – ať už podle jejich přezdívky na Instagramu nebo podle jejich jména (za předpokladu, že ho na Instagramu používají). Můžete zde ale také hledat pomocí klíčových slov, hashtagů – stačí přepnout na záložku „OZNAČENÍ“ a tam napsat co hledáte – třeba zkuste #prague – bude vám to hned nabízet všechny hashtagy tomu podobné (včetně toho kolik fotek je má).

Výhoda hledání je, že si pamatuje posledních pět hledání, pokud si ne nepřepíšete dalšími, tak se můžete do vyhledávání vracet a dívat se na nové přírůstky fotek s určitým hashtagem. Nebo prostě zkoumat jaké hashtagy se vztahují k určitému tématu.

TIP: V Jak se dozvědět více o tom jak funguje účet na Instagramu, nějaké ty analytické nástroje najdete spoustu pokročilejších informací o tom, jak se o všem účtu na Instagramu dozvědět víc. Něco takového asi budete potřebovat ale až později.

(6) Najděte si na Instagramu své kontakty, přátele z Facebooku

Váš profil na Instagramu je vaše vizitkaPokud kliknete na postavičku vpravo dole dostanete se na váš profil – tam byste měli zajistit aby tam byla vaše profilová fotka, vaše jméno (samozřejmě pokud ho chcete na Instagramu používat) a něco o vás. Je to také jedno z mála míst, kam jde dát klikací webovou adresu. A je to vaše vizitka.

Nahoře vpravo najdete menu kde se dostanete k nastavení účtu a hned na počátku je „Sledovat Lidi“ a možnost podívat se kdo z vašich přátel na Facebooku a kdo z vašich kontaktů v telefonu je na Instagramu (musíte dát Instagramu přístup k těmto informacím, v případě Facebooku o nic nejde protože to je jedna firma, u nahrání kontaktů si to případně rozmyslete). Je to snadná cestas jak začít sledovat své známé, ale tak jak získat lidi, kteří budou sledovat vás.

Začněte sledovat kohokoliv budete chtít, později můžete sledovaní zrušit. Čas od času se do tohoto místa vracejte a zkoumejte nové přírůstky.

Najděte své kontakty z Facebooku na Instagramu. 2015-06-09 18.17.27

(7) Dívejte se kdo vás začal sledovat, kdo komentoval a kdo dal srdíčko (líbí) na vaše fotky

Vlevo vede postavičky dole najdete bublinu se srdíčkem, což jsou upozornění (notifikace) na to, co se dělo s vašimi fotkami a vaším účtem. Dozvíte se, kdo vás tam začal sledovat, kdo komentoval pod vašimi fotkami a kdo na ně dal srdíčka (líbí). To vše je použitelné – můžete najít nové sledující (ti co vás začali sledovat například), možná bude vhodné reagovat na komentáře. A podle líbí/srdíček také můžete najít další zajímavé lidi/účty.

Sledujte co se děje s vaším účtem a fotkami.

(8) Dívejte se kdo dává srdíčka a komentáře pod cizími fotkami, které vás zajímají

Dívejte se kdo dává srdíčka a komentáře pod cizími fotkami, které vás zajímají 2015-06-09 18.23.23Pokud si prohlížíte něčí cizí fotku ve vašem „newsfeedu“ (to děláte přepnutím na domeček vlevo dole), tak pod každou fotkou je možné vidět kdo hvězdičkoval a komentoval. Stačí si rozkliknout lidi co něco takového dělali a můžete najít ty co mohou mít podobný zájem jako vy.

Pokud třeba milujete steampunk tak je dost pravděpodobné že pod fotografiemi steampunkových věcí se prostě setkáte s dalšími lidmi, kteří také milují steampunk – což znamená, že na Instagram možná také vkládají přesně takové fotky.

(9) Dávejte hashtagy ke svým fotkám a používejte hashtagy u fotek cizích

Naučte se používat hashtagy, protože na nich je Instagram založený. Pomocí nich (viz pátý bod výše) se hledají zajímavé fotky, takže je důležité, aby vaše fotografie měly hashtagy – dobrý počet je tak do pěti, maximálně osmi. Hodně se vyplatí je řešit v angličtině, respektive si najít ty co jsou používané. Pomocí hashtagů u vašich fotek vás objeví noví lidé. A vy můžete s pomocí hashtagů u cizích fotek najít další fotky na stejné téma.

TIP: Ve webovém rozhraní můžete snadno zkoumat fotky mající určitý hashtag, zkuste si třeba #steampunk. Instagram sice neumí na webu hledat, ale v adrese (URI) můžete snadno nahradit „steampunk“ čímkoliv dalším a hledat tak vlastně můžete. 

Hashtagy můžete hledat přímo na webu Instagramu.

Na téma hashtagů tady ostatně je už dřívější důkladnější tip v podobě Instagram a hashtagy, jdou opravdu dobře dohromady. Takže případné další detaily o tom jak tvořit hashtagy a jak fungují hledejte tam.

(10) Váš Instagram potřebuje klasický „marketing“ jako cokoliv jiného

Pokud chcete Instagram jenom pasivně používat, tak tento bod můžete klidně ignorovat. Jiná situace je, pokud ho potřebujete pro budování značky, osobní či firemní. Protože pak se okolo Instagramu, stejně jako okolo každé jiné sociální sítě, musí roztočit kolečko klasického marketingu.

Jednu věc byste ale měli udělat i u osobního účtu, tedy než začnete sledovat lidi na Twitteru či Instagramu, dejte svému účtu duši (pardon, obsah). Třeba prostě jenom proto, že vás na Instagramu budou chtít najít vaši kamarádi či přátelé.

TIP: Hodně se vám bude hodit ještě to, jak dostat fotku z Instagramu na Twitter aby byla vidět  a jak mít na Instagramu víc profilů. Co se českého Instagramu týče, tak užitečný nástroj je Obrazeni.cz.

K tomu ostatnímu, tedy budování osobní či firemní značky pak patří hlavně to, že budete všude ukazovat, že účet na Instagramu máte. Budete se starat o to, aby obsah na něm opravdu odpovídal tomu co firma/značka dělá, případně jak se coby osobnost chcete ukazovat.

Nezapomenete dát odkazy na firemní/osobní web i sociální sítě (odkaz je vždy tvořen z vaší přezdívky, tedy například jako www.instagram.com/danieldocekal a právě přezdívka je to co případně pomůže někomu dalšímu vás na Instagramu najít).

TIP: To že máte profil na webu Instagramu znamená, že ho také můžete používat pro činnosti, které se vám třeba nebude chtít dělat na mobilu či tabletu. Můžete lze podstatně snáz opravovat popis profilu i popisky fotek. Psát komentáře či nahlašovat spam. Najdete zde i „Štítky“, což jsou prvky pro váš web či blog.

váš profil na Instagramu můžete upravovat na webu.

K marketingu hodně patří ale i to, že opravdu budete hvězdičkovat a komentovat tam, kde to dává smysl, sledovat účty mající něco společného s vámi či vašimi zájmy. Odpovídat na komentáře pod vašimi fotkami. Jak už bylo vysvětleno výše, tohle pomáhá vás zviditelňovat a budete tak získávat sledující.

Zcela určitě přijdete na to, že Instagram umí skvěle pořizovat fotky i videa (do 16 sekund délky a navíc má dobrý doplněk v podobě Hyperlapse) použitelné pro vaše další sociální sítě. Což znamená, že v Nastavení (to je ten panáček vpravo dole a pak menu vpravo nahoře) najdete o kus níže „Propojené účty“. Na Facebook lze posílat jak na osobní profil nebo Stránku (buď jedno nebo druhé), užitečné může být posílat fotky na Tumblr nebo Flickr, poslouží vám to i jako záloha. S Twitterem je to trochu složitější (viz  jak dostat fotku z Instagramu na Twitter).