TIP#099: Proč (většinou) mailem neposlat fotografie zabalené v ZIPu/RARu?

Jakub Horváth mi onehdá k dilema zda balit obrázky posílané mailem do archivu napsal, „Na druhou stranu je lepší poslat jeden ZIP než 20 JPEGů, že :)„. U čehož je vidět, že příliš s mailem a věcmi mailem přicházejícími nepracuje. 20 obrázků v ZIPu si totiž musím stáhnout, rozbalit a pak teprve mohu vybírat ten obrázek, který budu potřebovat. Pokud jich tam ale bude rovnou dvacet, bez zabalení, tak uvidím rovnou náhledy a vyberu si jen ten, který opravdu potřebují.

Ano, 10 příloh je výrazně lepší, než
Ano, 10 příloh je výrazně lepší, než jeden ZIP do kterého není vidět a nedá se tak rovnou s přílohami pracovat.

Jakub samozřejmě neříká nic špatného, může to třeba vypadat, že se mi takhle těch 20 přece lépe stáhne – skutečnost je ta, že je to nakonec jedno,  protože mailový klient prostě v nejhorším nechám „stáhnout všechny přílohy“. U mailu v cloudu (GMail/Google Apps) je navíc prostě nechám kde jsou a jen „přesunu“ do Disku Google – a tam se s ZIP archivy pracuje hodně špatně.

TIP: Více o archivačních a komprimačních programech najdete v Archivní a komprimační programy pro pokročile? Vážně, to fakt je tak a hlavně v Balit či nebalit? A hlavně, proč nepoužívat RAR ani jiný obskurní program

Nevýhodu, zásadní, těch 20 obrázků v jednom ZIPu budete mít i v okamžiku, kdy jsem na mobilním přípojení. Budu totiž muset stahovat všech dvacet obrázků, abych se dostal k jednomu. Co na to řekne FUP raději ani nemyslet. A problém se objeví i na tabletech či mobilech, ty si s ZIPy moc netykají (a s RARem už vůbec ne). Takže suma sumárum, tady je dobře vidět proč obrázky nebalit.

Ušetříte něco posláním obrázků komprimovaných v archivu?

To je zajímavá otázka, na kterou je taky poměrně jednoduchá odpověď. Neušetříte většinou nic, pokud posíláte již komprimované obrázky (a obrázky jsou prakticky vždy komprimované, pokud tedy neposíláte třeba BMP nebo jiný čistě bitmapový nekomprimovaný formát). Co je jednou komprimováno už komprimovat nejde, takže úspora může vzniknout jedině tím, že se ušetří necelých pár procent při velkém množství souborů a na těch pár místech kde šlo něco zkomprimovat.

TIP: O tom jako typy/formáty obrázků používat se dočtete v K čemu se hodí PNG/JPG/GIF atd? Jak zvolit správně formát obrázku či fotky? Tam také zjistíte, že použitý formát ovlivňuje možnosti využití a také velikost souboru. A budete si umět správně vybrat. A až ty obrázky budete dávat do e-mailu, řiďte se tím, co je v tipu Proč je nutné hlídat, jak velké obrázky dáváte na web či do e-mailů?

Ušetříte prostor v mailové schránce?

Opět prakticky ne, komprimace nic moc neudělá, takže jediné co trochu prospěje může být, že více obrázků je skryto v jednom souboru.

Kdy se hodí poslat obrázky zabalené je ale dobré také vědět

Hodit se vložení do jednoho archivního souboru ale může zejména v okamžiku, kdy jich je opravdu velké množství – počet příloh v mailu samozřejmě bývá omezený, takže tady se něco takového bude muset použít

google-photos-listing

Ale tady také platí, že pokud jich opravdu chcete posílat velké množství, tak je podstatně lepší je nahrát někam do Dropboxu a nasdílet odtamtud. A tam opět bude platit, nebalte je do archivu. Nechte je ve složce, tu nasdílejte příjemci.

TIP: O právě zmíněném Dropboxu a cloudových úložištích vůbec se dočtete v Dropbox, nebo jakékoliv jiné cloudové, souborové úložiště. Hodně to umí pomoci

A popravdě, dejte to raději do nějakého toho Dropboxu či Disku Google, neposílejte to přes Ulož.to či jiné služby tohoto typu ani e-mailem. Budete-li to potřebovat dát ještě někomu dalšímu,  budete-li potřebovat nějaký obrázek přidat či vyměnit nebo prostě řídit kdo k tomu má mít přístup, tam vám Ulož.to a tomu podobné čistá úložiště souboru nepomohou.

Advertisements