TIP#095: Užitečné odkazy pro správce i nesprávce Stránek na Facebooku

Pro Twitter už by tu byl tip s třiceti užitečnými službami pro uživatele Twitteru, takže je čas to napravit pro Facebook, zejména tedy když i Google už má svůj tip v podobě Užitečné odkazy týkající se Google. O některých jste ani možná nevěděli. Takže jdeme na to.

Ale vlastně, ještě než začneme – následující přehled obsahuje několik desítek užitečných odkazů na věcí týkající se Facebooku. Zdaleka ale určitě nejde u úplný přehled, takže pokud narazíte na něco co chybí, nebojte se dát vědět.

Věci týkající se Stránek na Facebooku


Vytvoření Facebook Page (Stránky)
 – www.facebook.com/pages/create.php

fb-create-a-pageToto je samozřejmě dostupné přímo z Facebooku, tedy pokud si například zobrazíte tok zpráv od vašich přátel a stránek, kterých jste fanoušky – v levém sloupci se občas objevuje a mizí odkaz,  který vás dovede přímo sem.  Založení Stránky je dostupné i v menu vyvolatelném šipkou vpravo nahoře. A je vhodné připomenout, že tu máme Jak používat Facebook pro marketing – praktická příručka, kde se o založení a správě Stránky dozvíte spoustu dalších věci.

Nastavení krátké adresy (URI) pro Facebook Page – www.facebook.com/username

Extrémně důležitá adresa, kterou jsem si nikdy nedokázal zapamatovat (pořád jsem chtěl psát /uri nebo /url). Na stejném místě můžete provést nastavení krátké adresy (URI) pro váš osobní účet. Dostanete se sem ale i případně z nastavování vlastností Stránky samotné.

Facebook Insights – statistická centrála – www.facebook.com/insights

Zobrazuje seznam všech Facebook Pages a Aplikací, které spravujete. A umožňuje přístup k statistikám (Page Insights jsou samozřejmě dostupné přímo z konkrétní Page). Pokud své weby doplníte o odpovídající META informace, můžete si do Facebook Insights „napojit“ i vámi spravované weby a sledovat jejich (Open Graph) statistiky.

Vývojářské a webdeveloperské věci

Facebook Social Plugins – developers.facebook.com/docs/plugins

Je základním rozcestníkem ke všem sociálním plug-in prvkům. Nejdůležitější a nejpoužívanější je samozřejmě klasický Like Button a Page Plugin. Pro pokročilejší je vhodné se podívat na Comments Plugin.

Facebook Developers – developers.facebook.com

Je místem, kde začít pokud vyvíjíte cokoliv pro Facebook. Je dobré si pamatovat, že dokumentace k Facebooku je hodně rozsáhlá. A taky bohužel velmi často hodně zmatená a často neaktuální. Hodně se může hodit Technical Documentation, The Graph API

Bug Tracker –  developers.facebook.com/bugs a
Platform Status developers.facebook.com/status

Se bude hodit, pokud vám něco nebude fungovat. Možná je to chyba, možná je už nahlášená. Právě to můžete v Bug Tracker-u zjistit. To druhé, tedy Platform Status vám pomůže zůstat duševně zdrávi. Můžete tam totiž ověřit, že chyba není u vás, ale prostě něco zrovna nefunguje Facebooku.

Facebook Developer Tools nyní spojené s Developer Support– developers.facebook.com/tools-and-support

facebook-graph-apiOpět hodně užitečný odkaz. Zejména různé testovací nástroje se budou hodně hodit. A URL Linter (nyní URL Debugger) poslouží tam, kde si nejste jisti, zda doplněné OG značky na vašem webu jsou opravdu v pořádku.

Graph API Explorer slouží ke zkoumání a testování Graph API.

Object Browser slouží k prohlížečí objektů, které jste si vytvořili v rámci Object API

JS SDK Console je testovací konzole pro zkoušení JavaScriptu

Access Token Tool vím zpřístupní testovací uživatelské tokeny pro testování

URL Debugger (dříve URL Linter) developers.facebook.com/tools/debug

Jedna z nejpodstatnějších pomůcek. Umožní vám otestovat, zda vaše webová stránka splňuje požadavky Facebooku z hlediska sdílení (všechny ty META značky). A zásadně pomůže v okamžiku, kdy si Facebook načetl špatné informace z webu – jenom tady totiž můžete „smazat“ to co si Facebook pamatuje (pamatuje si to minimálně 24 hodin). Pokud se o URL Debuggeru chcete dozvědět víc, má vlastní tip: Co dělat když Facebook odmítá vložit odkaz na web

Inzerce a sociodemografie uživatelů

Ads Manager www.facebook.com/ads/manage

V Ads Manageru se dostanete k účtům inzerce a následně všem kampaním, jejich správě i vytváření. Přes Ads Manager jde o „pokročilejší“ postup, samozřejmě můžete ještě jít přes následující cestu. Dostupné i vpravo nahoře v menu pod šipkou jako „Manage Ads“.

Advertise on Facebookwww.facebook.com/ads/create

Toto je snazší cesta k vytvoření inzerce, ale také užitečná pomůcka k tomu jak rychle zjistit nějaká čísla. Zde si můžete pomocí nastavení cílení zjistit třeba kolik žen z Česka je na Facebooku. Dostupné i vpravo nahoře v menu dostupném pod šipkou jako „Create Ads“.

Facebook Audience Insights www.facebook.com/ads/audience_insights

Extrémně užitečná pomůcka, kde se dozvíte nejenom sociodemografické údaje o jednotlivých zemích, ale třeba i to, jaké nejoblíbenější Stránky v zemích mají. Trochu více v článku Velký pohled Facebooku na české uživatele: co mají nejvíce v oblibě? na Lupa.cz.

Grid Tool https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Pokud chcete v inzerci na Facebooku používat v obrázku text, tak už asi víte, že nemůžete obsadit textem více jak 20 % plochy obrázku. V testování může trochu pomoci tato pomůcka.

facebook-graph-editorModerační a editační pomůcky

Graph Editor www.facebook.com/editor

Pokud chcete pomoci udržovat mapové podklady Facebooku pro jeho Places (Místa), tak Graph Editor je to správné místo. Zde můžete navrhovat opravy pro záznamy v Facebook Places.

Comment Moderation Tool developers.facebook.com/tools/comments

Pokud na svém webu používáte Facebook Comments (komentářový modul), tak tuto adresu budete potřebovat pro nastavování prvků a pokročilejší práci s komentáři.

Věci co nejsou přímo od/na Facebooku

Apigee API Console – app.apigee.com/console

Ideální pomůcka pro ladění Open Graph „dotazů“. Umožňuje testovat a zkoumat – ať už v „anonymní“ režimu, nebo v autentizovaném – ideální pomocník pro vývoj. Neslouží ale jenom pro Facebook, přístup k ladícím nástrojům pro API je zde pro desítky dalších služeb.

The Open Graph Protocol – opengraphprotocol.org

Sice také není na Facebooku, ale není dobré ho vynechat. Facebook totiž Open Graph nevymyslel, takže je dobré mít originální dokumentaci.