TIP#035: Je dobré vědět, odkud k vám přicházejí lidé. Co že je to ten referer?

Dnes je to se zjišťováním toho, odkud (a hlavně proč) na váš web přicházejí lidé těžké. Snadné zjištění toho na jaké fráze vás lidé našli v Google je dnes už podstatně problematičtější. Nástup šifrovaného webu (https) přinesl snížení uváděných „refererových“ informací a ještě horší to dělají aplikace na mobilech.

Přesto je informace o tom odkud k vám přicházejí lidé zásadní informací, se kterou je vhodné umět dobře pracovat. Není to nic světoborného – tzv. referer, tedy adresa odkud k vám přišel návštěvník, se předává při přechodu z jednoho webu na druhý. Publikační systémy či systémy na sledování návštěvnosti je zaznamenávají a v nějaké formě poskytují. Vy s nimi pak můžete pracovat.

Ve WordPress.com (na které jede @365tipů) tuhle informaci máte jako součást denních, týdenních, měsíčních i ročních statistik. Vyplatí se na ní občas podívat, protože vám to může například prozradit, kde o vás někdo napsal – tedy za předpokladu, že byl slušně vychovaný a nejenom že o vás píše, ale nezapomněl také uvést odkaz.  V refererových informacích pak zjistíte, že z takovéhoto webu (článku) někdo přišel.

Co že je to ten referer?

Takhle to vypadá ve WordPress.com

V refererových informacích také zjistíte, kolik lidí chodí ze sociálních sítí – Facebook, Google,+, Twitter, Linkedin, jakékoliv, které používáte pro vkládání odkazů na váš web. Můžete tak posoudit které fungují lée, které hůř.

Zjistíte i kolik lidí přišlo z vyhledávačů, tedy z Google, Seznamu či jiných. Můžete tak posoudit, jestli byste něměli třeba zapracovat na SEO (optimalizaci pro vyhledávače). A případně se ještě pokusit zjistit, půjde-li to, na jaké fráze/slova vás lidé našli.

V dlouhodobějších statistikách zjistíte, jaké weby na vás nejvíce odkazují a přivádí vám to návštěvníky (mohou na vás samozřejmě odkazovat, ale nemusí to přivádět návštěvníky).

Dozvíte se také, z jakých aplikací (nejčastěji čteček) k vám chodí lidí – což je docela zajímavé, protože objevíte třeba příchody z Flipboardu, Pocket či Feedly (a dalších). A zjistíte, že jde o „malý trh“, že množství lidí, kteří něco takového používají rozhodně nebude velké.

TIP: V Co je to backlink, zpětný odkaz? se dozvíte vše podstatný o zpětných odkazech, patřících do SEO, ale i do internetového marketingu.  Co je to linkbuilding? doplní další střípky mozaiky

365tipu-referer-kolac

A takhle to vypadá, když z toho všeho, tak trochu,  uděláte koláč.

Co je to refererový spam?

Pokud provozuje e-shop, tak velmi brzy v refererových přehledech najdete refererový spam – informace o příchodech z webů, které neobsahují žádné odkazy na vás. Často půjde o weby šířící malware a viry, nebo nabízející služby v oblasti SEO, nebo prostě jenom snažící se vyvolat pozornost, získat návštěvnost.

Google Analytics - Referal Exclusion List

Pokud používáte Google Analytics, tak byste měli vědět, že můžete do nastavení přidat seznam domén, které do refererů nemají být počítány. Můžete si také pohrát s advanced segments, pokud je chcete vyloučit z již zaznamenaných dat.

Refererový spam v praxi
A takto to nakonec také může vypadat, záplava neexistujících návštěvníků v podobě refererového spamu.

Seznam můžete plnit postupně, tak jak se vám budou podvrhované referery plnit, nebo můžete využít referrer-spam-blacklist – přede ale varování, do GA se to opravdu vkládá copy-paste jedna doména po druhé.

Je vhodné dodat, že někde narazíte na nedoporučení tohoto řešení, místo toho doporučují využít filtrů (nebo výše zmíěnného advanced segment)

Jak nastavit filtr pro odstranění refererového spamu?

Google Analytics, filtr pro odstranění refererového spamu

Filtr nastavíte snadno – najdete je v každém pohledu a proto pokud budete mít pohledů více, tak je potřeba filtry řešit pro každý pohled zvlášť. Filtr bude Custom a pro Exclude, vybírat bude podle Campaign Source. A do Filter Pattern můžete napsat více domén, které se mají odstraňovat – včetně použití maskovacích znaků. Více jich tam napíšete tak, že mezi ně dáte znak | (ALT+124) a dáte si pozor, aby tem nebyly žádné zbytečné mezery (a | nebylo samotné na konci). Pokud se vám do Filter Patter nevejde to co potřebujete, tak si založte další filtr. Pozor, Fitlr neodstraní již nasbírané údaje!

Pozor na „||“ (zdvojené), protože to se vám postará efektivně o filtraci lautr všeho. Dejte si i pozor na tečky v názvech domén, snadno se vám tam dostane čárka. A nebojte se pokaždé použít verify filter – to že vám nic neukáže nic neznamená, ale pokud filtr uděláte špatně, třeba tak že filtruje všechno, tak se to rychle dozvíte.

Pár použitelných filtrů:

Filtr1: semalt.com|anticrawler.org|best-seo-offer.com|best-seo-solution.com|buttons-for-website.com|buttons-for-your-website.com|7makemoneyonline.com|-musicas*-gratis|kambasoft.com|savetubevideo.com|darodar.com|howtostopreferralspam.eu

Filtr2: 12masterov.com|bard-real.com.ua|billiard-classic.com.ua|cardiosport.com.ua|ci.ua|customsua.com.ua|delfin-aqua.com.ua|dipstar.org|dvr.biz.ua|e-kwiaciarz.pl|este-line.com.ua|ghazel.ru|it-max.com.ua|maridan.com.ua|mebeldekor.com.ua

Filtr3: mirobuvi.com.ua|offers.bycontext.com|olgacvetmet.com|palvira.com.ua|trion.od.ua|наркомания.лечениенаркомании.com|алкоголизм.лечениенаркомании.com|med-zdorovie.com.ua|ranksonic.org|.*ranksonic.com|prodvigator.ua

Filtr4: 4webmasters.org|trafficmonetize.org|guardlink.org|free-social-button.com|event-tracking.com

Novější (2015/12) regexp filtry

Pokud se rozhodnete použít následující regexp filtry, tak vězte, že je možné je snadno dávat do vlastních segmentů – filtry, o kterých byla doposud řeč, neumí filtrovat zpětně a fungují jen od okamžiku uvedení. Segmenty umí zobrazit vše podle omezení jimi definovaných, a mají i tu drobnou výhodu, že nemění data (špatně udělaný filtr vás může připravit o data).

  1. .*((darodar|priceg|buttons\-for(\-your)?\-website|makemoneyonline|blackhatworth|hulfingtonpost|o\-o\-6\-o\-o|(social|(simple|free|floating)\-share)\-buttons)\.com|econom\.co|ilovevitaly(\.co(m)?)|(ilovevitaly(\.ru))|(humanorightswatch|guardlink)\.org).*
  2. .*((best(websitesawards|\-seo\-(solution|offer))|get\-free(\-social)?\-traffic(\-now)?|googlsucks)\.com|(domination|torture)\.ml|((rapidgator\-)?(general)?porn(hub(\-)?forum)?|4webmasters)\.(ga|tk|org|uni)|(buy\-cheap\-online)\.info).*
  3. .*((event\-tracking|semalt(media)?|(100dollars|success)\-seo|chinese\-amezon|e\-buyeasy|rankings\-analytics|rednise|video\-\-production|theguardlan|webmaster\-traffic)\.com|traffic(monetize(r)?|2money)\.(org|com)|pops\.foundation|erot\.co).*
  4. .*(((free\-)?(floating|get\-your\-social)\-(share\-)?buttons|hosting\-tracker|alibestsale)\.(com|info)|(justprofit|best\-seo\-software)\.xyz|snip\.to|adf\.ly|copyrightclaims\.org|(black\-friday|cyber\-monday)\.ga).*
  5. .*((sexyali|qualitymarketzone|hongfanji|o\-o\-8\-o\-o|kiwe\-analytics)\.com|quit\-smoking\.ga|lsex\.xyz).*
  6. .*((webmonetizer|ranksonic|dailyrank|traffic2cash)\.net|(seo\-platform)\.com|(traffic2cash|sitevaluation)\.org|(videos-for-your-business)\.com|(rusexy)\.xyz).*

Pátý kousek je čerstvý a velmi pravděpodobně by šel zjednodušit třeba o to, že v prvním kousku je o-o-6-o-o.com zatímco v pátém o-o-o-8-o-o.com.  A quit-smoking.ga by určitě šlo přidat do čtvrtého.

Tu výše uvedenou šestici osobně používám, nasdílená je přes https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=KYPP6MWtT6GwWlbKFqQBSw

Co je to to (direct) a (none) v refererech?

V informacích o refererech, tedy o případech na váš web, se setkáte s (většinou poměrně značným) počtem těch, které jsou zaraženy pod (direct) nebo (none). Mylné pochopení tohoto je, že toto jsou jenom případy, kdy lidé přišli na váš web přímo, tedy napsáním adresy do adresního řádku prohlížeče.

Ve skutečnosti jde o všechny případy požadavků na váš web, které neměly uvedený referer, tedy informaci „odkud“ přišel návštěvník. Mohou to být jak skutečně případy kdy někdo napsal adresu webu přímo do prohlížeče, ale je a bude to záplava požadavků od robotů. Mohou to být i lidé, kteří refererové informace blokují, aby neříkali odkud přišli. Jsou to i případy, kde přicházejí odněkud kde je refererová informace záměrně odstraněna.

Nezapomeňte v GA potlačit sledování přístupů od známých robotů

Google Analytics - potlačení zahrnutí robotů do dat o návštěvnosti

V nastavení každého pohledu (view) najdete ještě (na konci) zaškrtávátko, které je dost dobré aktivovat – postará se o to, aby se vám v datech o návštěvnosti neobjevovali známí roboti – což mohou být například další vyhledávací stroje, ale také jiné různorodé automatizované způsoby zpracování webu

Advertisements